3 621 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Underdimensionerad jordvärmeinstallation?
LIte intressant!!
En Spontan dimensionering på ett -70 tals hus i den storleken med ytjordvärme borde i dagsläget ligga på ca: 7 kw med 360 meters aktiv markslinga, 1,6 kw tillskotts energi.
Den anlägningen som du har borde enligt de data du nämner täcka 75-80 % av husets energibehov utan tillskott.
Det känns lite överilat att hävda att den är underdimensionerad.
Generellt sett så dimensionerar man ju en vätska/vatten anläggning till mellan 80 - 90%
Sen är det då med en dimensionerad ute temperatur (DUT) på ca: -18 grader och en medeltemperatur på mellan 5,5 - 6,5 grader. ( I Stockholm )
Spontant skulle jag nog se över din anläggning innan du hävdar dolt fel.
För det känns inte som om anläggningen levererar utifrån de data du nämner.
En Spontan dimensionering på ett -70 tals hus i den storleken med ytjordvärme borde i dagsläget ligga på ca: 7 kw med 360 meters aktiv markslinga, 1,6 kw tillskotts energi.
Den anlägningen som du har borde enligt de data du nämner täcka 75-80 % av husets energibehov utan tillskott.
Det känns lite överilat att hävda att den är underdimensionerad.
Generellt sett så dimensionerar man ju en vätska/vatten anläggning till mellan 80 - 90%
Sen är det då med en dimensionerad ute temperatur (DUT) på ca: -18 grader och en medeltemperatur på mellan 5,5 - 6,5 grader. ( I Stockholm )
Spontant skulle jag nog se över din anläggning innan du hävdar dolt fel.
För det känns inte som om anläggningen levererar utifrån de data du nämner.
CarMan skrev:
Fint Carman just vad jag ville veta/se
Ordentlig slinga/borra o extremt lågtempererat system kan en 6a räcka långt men som synes med dålig effekt/temp från marken samt högtemp system räcker de ingenstans..
Halv effekt från bästa till sämsta förutsättningarna vilket för min del skulle räcka med den pumpen i bästa förutsättningarna ner till ca -15/17° medans sämsta ner till ca 3-4° minus
Har du dessa siffror till en 12 k´W pump oxå Carman??
Mitt hus kräver idag ca 9-9,5 kW vid -30° men kommer bli värme i garaget på 65m2 oxå men då jag ska fixa golvvärme i huset innan men ha kvar radiatorerna räknar jag med att det inte ska behövas varmare vatten än 35° kallaste dagen..
Med usel/obefintligt isolerad garageport samt dörr o 10 cm isolering på taket så klarade 2 kW elfläkt hålla ca 6° vid -28° ute men med 30-40 cm isolering på taket o ny garageport så bör inte garaget kräva mer än 2,5 kW då det är som kallast o det behöver ju inte vara mer än + grader dom dagarna heller annars vill jag ha 15° i garaget..
Redigerat:
Jag har värden för 1210, vilket ska vara exakt samma pump som 1215 (belyst display & rundade plåt ska vara skilnaden)
1225 ska oxå vara samma pump, men med anndra namn
10& 15 är baserade på bvad pumpenungefär levererar vid 0/55 Medans 25 har gått på konkurenternas variant 0/35
jag kan maila en PDF om jag hittar den, PM:a mig din mail
1225 ska oxå vara samma pump, men med anndra namn
10& 15 är baserade på bvad pumpenungefär levererar vid 0/55 Medans 25 har gått på konkurenternas variant 0/35
jag kan maila en PDF om jag hittar den, PM:a mig din mail
Hej S,
Ta gärna fram mer teknisk data på er anläggning (modell på jordvärmepump, frånluftvärmepump, m.m.) så blir det lättare för de insatta att ge bra svar.
Värmepumpen är ivf ifrån; http://www.varmitek.se/ , ett fabrikat som inte är så himla välkänt ifh till IVT, CTC, Nibe mfl.
Edit: Du kan ju även prova att ventilera frågan här;
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=90.0
Ta gärna fram mer teknisk data på er anläggning (modell på jordvärmepump, frånluftvärmepump, m.m.) så blir det lättare för de insatta att ge bra svar.
Värmepumpen är ivf ifrån; http://www.varmitek.se/ , ett fabrikat som inte är så himla välkänt ifh till IVT, CTC, Nibe mfl.
Edit: Du kan ju även prova att ventilera frågan här;
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=90.0
Redigerat:
Här är effekt diagramet jag har.
Kom på att det inte bara är bilder man kan bifoga, utan även dokument.
Tänt på om ni tillexempel har en 1225-8kW så ska ni titta på 7kW pumpen på mitt tiagram.
men om ni har en 1215-8,5 eller 1210-8,5 så stämmer diagramet, o du ska tiita på 8,5 kW i diagrammet.
Kom på att det inte bara är bilder man kan bifoga, utan även dokument.
Tänt på om ni tillexempel har en 1225-8kW så ska ni titta på 7kW pumpen på mitt tiagram.
men om ni har en 1215-8,5 eller 1210-8,5 så stämmer diagramet, o du ska tiita på 8,5 kW i diagrammet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden