Ådala skrev:
Jag har nu räknat ut radiatorvolymen i mitt system. 56,3 liter.
Vet inte hur många liter det är i golvvärmen i badrummet, som är 7,5 kvadratmeter. Jag uppskattar det till 8 liter. Sedan har vi volymen i alla rören. Jag uppskattar det till 10 liter. Sammanlagt blir detta 74,3 liter.
Alltså lite i underkant om en 8kW-pump vill ha 20 liter/kW.
En volymtank/arbetstank på 100 liter borde alltså passa bra i mitt hus?
Tänker jag rätt när jag gör en sådan uträkning? Eller går det lika bra att köra utan arbetstank/volymtank?

Jag har nu ställt frågan om volymtank/arbetstank till en NIBE-installatör. Jag berättade vad IVT-installatören hade för förslag och vad jag kommit fram till när jag mätt upp min vattenvolym i systemet. Här kommer hans svar:
Att IVT alltid vill ha en mellantank beror på följande: IVT har extremt små värmeväxlar i sin värmepump, vilket i sin tur gör att de har en väldigt liten cirkulationspump i värmepumpen , detta för att vattnet skall gå väldigt långsamt över växlarna för att hinna utvinna energin. Detta får till följd att den lilla cirkpumpen inte orkar att dra runt värmesystemet så de måsta alltid montera in en extern cirkulationspump, det man är rädd för då är att bränna cirkulationspumpen och därför monterar man alltid in mellantanken och en sk bypass.

Egentligen så är det ju bara dumt, fabriken tjänar pengar på mindre värmeväxlare och du får istället betala energin för en extra cirkpump...men det är ju aldrig med i några kalkyler...

Frågan är vem man ska lita på...

Men om man har ca 20l/kw så kommer du att få längre gångtider på pumpen, och färre starter. Det är alltid bra. Jag skulle oavsett om du väljer IVT eller Nibe skaffat en volymtank om du inte har mer vatten i ditt system.

Ådala skrev:
Att IVT alltid vill ha en mellantank beror på följande

Skulle nog ta det med en nypa salt. Har sett många IVT-anläggningar utan volymtank eller arbetstank.

Sen tycker jag att det är rätt att offerera en arbetstank om man vill ha flexiblare inställningsmöjligheter eller en volymtank för att få mer vattenvolym för den som behöver det.

Själv så bad jag att få en volymtank installerad. Fick den inte offererad per automatik.

Håller med föregående talare, ta Ådalas inlägg med Nibes svar med ett kryddmått salt...skitsnack från montören är vanligt, talade han om hur ofta Nibes kompresorer går sönder också? .... undrar förresten varför Rinkaby Rör tagit bort Nibe bergvärmepumpar ur sortimentet?

Jag bytte bergvärmepump 2009 efter att första värmepumpen pajat efter c 16 år. Jag hade tidigare problem med 4-5 starter per timme vid 0 grader ute och det var det första jag nämnde för de som kom för att räkna på bytet. Blev erbjuden en IVT C7 HT+ och en volymtank. Hade tidigare en 10kW pump så 7a' kändes lite så det blev till slut en C9 HT+ och det blev bara 1500 kr mer. Det funkar perfekt och nu ligger man på max 17 starter per dygn tack vare volymtanken. Thermia snubben sa att det skulle bli bra utan volymtank, bara att justera integralen, trots detta var de dyrare än IVT med volymtank. Är helt nöjd med min nya vp och tipsar TS att ta IVT 9kW istället för en 7a' och borra lite extra.

Redigerat:
Ådala skrev:
Jag har nu ställt frågan om volymtank/arbetstank till en NIBE-installatör. Jag berättade vad IVT-installatören hade för förslag och vad jag kommit fram till när jag mätt upp min vattenvolym i systemet. Här kommer hans svar:
Att IVT alltid vill ha en mellantank beror på följande: IVT har extremt små värmeväxlar i sin värmepump, vilket i sin tur gör att de har en väldigt liten cirkulationspump i värmepumpen , detta för att vattnet skall gå väldigt långsamt över växlarna för att hinna utvinna energin. Detta får till följd att den lilla cirkpumpen inte orkar att dra runt värmesystemet så de måsta alltid montera in en extern cirkulationspump, det man är rädd för då är att bränna cirkulationspumpen och därför monterar man alltid in mellantanken och en sk bypass.

Egentligen så är det ju bara dumt, fabriken tjänar pengar på mindre värmeväxlare och du får istället betala energin för en extra cirkpump...men det är ju aldrig med i några kalkyler...

Frågan är vem man ska lita på...
Har en volymtank på 300liter tror jag och ingen extra cirkulationspump. Det kom inte ens på tal ifrån någon av de 3 IVT offerterna som jag tog in. Är nog bara skitsnack.

Jag tycker att det låter rätt med volymtank/arbetstank, samtidigt som jag är lite av den åsikten att man inte ska installera/köpa något innan man vet om det behövs. Eller är det svårt att i efterhand komplettera med en sådan tank?

Inga problem att installera volymtank i efterhand.

Tänkte bara för ordningens skull skriva hur vårat val blev. Vi valde IVT-alternativet (offert 2). Vi valde att lägga till 25 meter på borrhålet och vi tog även tillvalet med container för borrmjöl. Vi valde att inte installera nån radiator i pannrummet (vi ska göra om lite så de fick förbereda ett avstick bara). Vi tog även bort bortforslingen av gamla pannan. Den fick jag sålt via blocket på nolltid. IVT hade även ett erbjudande som gav oss 10000:- i rabatt (exkl. ROT-avdrag) på pumpen. Slutpriset hamnade på 110 000:-. Installationen är nu klar och det känns riktigt bra! Saknar inte vedpannan ett dugg :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.