2 398 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Placering av luftvärmepump?
Har köpt ett gammalt hus som jag ska renovera och tilläggsisolera. I alla fall , det sitter en ny ( 4år) luftvärmepump i huset. I huset är det en stor sal på 80 kvm som ska fungera som kök/vardagsrum, där är luftvärmepumpen placerad, just nu på 2.40. Min fråga är , kan man placera den efter golvet och är detta optimalt? Då det är drygt 4 meter i takhöjd! Tacksam för svar. 
I fall där pumpen främst ska ge värme istf kyla så är det egentligen bättre om inomhusdelen placeras lågt, ja. Men jag vet inte hur stor skillnad det blir, det är antagligen marginellt. Det är av estetiska skäl du vill flytta den?
Beroende på typ av pump är det enklare eller svårare att flytta den.
Beroende på typ av pump är det enklare eller svårare att flytta den.
Som jag förstått det är inomhusdelarna designade för att sitta högt eftersom apparaten i grunden är konstruerad för att vara en luftkonditionering. Skall den huvudsakligen värma är det bättre att ha den lågt, men designen är avpassad efter hur de flesta i världen använder den. Har du en bra plats långt ner på väggen där den inte sitter i vägen är det säkert bättre ur värmesynpunkt.
Erik
Erik
Det finns inomhusdelar som är gjorda för att sitta vid golvet, Daikin och Mitsubishi är exempel på två fabrikat som har golvmodeller. De traditionella är gjorda för att sitta högre upp på väggen och har luftintag samt utblås konstruerade för det.
Klicka här för att svara