12 197 läst ·
47 svar
12k läst
47 svar
Hur stor effekt på värmepump?
En motor som är gjord att gå på högre varv slits inte mer av höga varv däremot en motor gjord för lågvarvig drift som körs på höga varv den slits fort men jag har ingen aning hur en vp är byggd. Jag tror att många vp dör i förtid pga många start stopp förr när små vp kördes mot tank gick dom ofta långa perioder i dag med större vp utan tank kan det bli mycket start stop om vp är fel installerad. Jämförelsen med taxibilen visar väl snarare att det är viktigt med få start stop.Göran.W skrev:Vad som händer i kompressorerna vågar jag inte svara på men jämför med en bil motor.
Ju högre varv man kör på ju fortare slits dom.
Kan ju nämna att på hushålls sidan är klagomål på hög ljuda kyl och frysar ganska vanligt i dag och då ofta på ett högt högfrekvent ljud och så var det inte för 15 år sen.
I bergvärme pumpar gör det inget om kompressorerna låter för det går att isolera bort så där kan man sätta vad som helst.
När det gäller antalet starter är min högst personliga åsikt att det inte spelar någon roll så länge oljan inte blir kallare än 50-60 grader och där kan man jämföra med taxi bilar som ofta rullat över 50 000 mil och fortfarade går hur bra som helst eftersom dom i regel bara gör 1 kallstart per dygn och sen rullar massor med mil.
När det gäller reserv delar så behöver tillverkaren bara ha dom på lager i 10 år.
Det är inte säkert att pengarna är bortkastade i många fall får man lika stor höjning av huspriset som investeringen varit ett hus med oljepanna eller luft/luft höjer knappast försäljningsvärdet.Göran.W skrev:Ts förbrukar för lite för att få en besparing innom rimlig tid med bergvärme.
För att trasla till det lite för TS så får man väga in hur länge man ska bo kvar i huset.
Vet man att man ska flytta innom 10-15 år är det bort kastade pengar som man faktiskt kan ha roligare för.
Att det blir sämre komfort med luft\luft är inge nyhet för någon tror jag och det var därför jag räknade besparingen till ca 40%
Än en gång så viker jag inte en millimeter i att en bergvärme pump i dag inte håller 30 år
För var det hederlig mekanik i pumparna i dag är det elektronik och den håller långt i från 30 år och 10-15 år efter värmepumpen tillverkades finns det inga kretskort att få tag i och då är pumpen skrot.
För gick kompressorerna på relativt lågt varv till skillnad till i dag som dom är högvarvigare för då kan man bygga en mindre kompressor med samma effekt till en lägre kostnad än en lågvarvig.
Följden blir kortare livs längd.
På värmepumps forum finns det ganska många fall av haveri på bergvärme pumpar innan dom ens närmat sig 10 år.
Samma sak är det med kyl och frysar.
Jag vet inte hur många kompressor haveri jag sett på skåp under 10 år för att inte tala om alla elektronik fel.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
När jag jämförde med en taxi bil så var det för att lyfta fram att det är faktiskt väldigt många start och stopp mellan körningarna på en dag men startarna sker alltid med varm olja.
Jag har en 21 år gamal luft\luft som gör ca 5 start och stopp varje timme för att den är för stor där den sitter som går än och det blir lite drygt 200 000 starter men alla med varm olja.
Hade den fått vila 30 minuter mellan starterna hade den fått starta med kall olja och det mår ingen motor bra av.
Nu är det iof en inverter så den mjuk startar.
Visst går det att bygga en kompressor som håller i evighet men folk vill inte betala priset.
Ett fenomen som syns tydligt på kyl och frysar.
En kyl\frys kostar lika mycket i dag som för 15 år sen ungefär.
Kvaliten har blivit där efter med.
Får hålla med om att en värme pump kan höja priset så huset men har den hunnit bli 10 år lär det inte höja värden något nämvärt.
En luft\luft höjer väl värdet så mycket att man har råd att köpa en extra kaka till kafffet efter en försäljning.
Jag har en 21 år gamal luft\luft som gör ca 5 start och stopp varje timme för att den är för stor där den sitter som går än och det blir lite drygt 200 000 starter men alla med varm olja.
Hade den fått vila 30 minuter mellan starterna hade den fått starta med kall olja och det mår ingen motor bra av.
Nu är det iof en inverter så den mjuk startar.
Visst går det att bygga en kompressor som håller i evighet men folk vill inte betala priset.
Ett fenomen som syns tydligt på kyl och frysar.
En kyl\frys kostar lika mycket i dag som för 15 år sen ungefär.
Kvaliten har blivit där efter med.
Får hålla med om att en värme pump kan höja priset så huset men har den hunnit bli 10 år lär det inte höja värden något nämvärt.
En luft\luft höjer väl värdet så mycket att man har råd att köpa en extra kaka till kafffet efter en försäljning.
Klicka här för att svara