2 009 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Rimlig installation av markvärme
Hej,
Jag är på väg att installera markvärme och undrar om nedan prisnivå är rimlig.
Fakta:
Gammal timmrat hus typ Bergsmansgård med gamla tvåglasfönster i Berslagen. Dvs det går åt ganska mycket energi för att värma detta.
Yta: 260 kvm
Helentreprenad med bortforsling av panna och gamla acc tankar och installation av följande inkl. tillbehör:
IVT HTPlus E14
IVT Varmvattenberedare 330 l
IVT Arbetstank/Tappvattentank 500 l
Markvärme 2 slingor 410 meter
Låter detta rimligt till en summa av 203.000 kr / utan rot
Tacksam för råd.
Jag är på väg att installera markvärme och undrar om nedan prisnivå är rimlig.
Fakta:
Gammal timmrat hus typ Bergsmansgård med gamla tvåglasfönster i Berslagen. Dvs det går åt ganska mycket energi för att värma detta.
Yta: 260 kvm
Helentreprenad med bortforsling av panna och gamla acc tankar och installation av följande inkl. tillbehör:
IVT HTPlus E14
IVT Varmvattenberedare 330 l
IVT Arbetstank/Tappvattentank 500 l
Markvärme 2 slingor 410 meter
Låter detta rimligt till en summa av 203.000 kr / utan rot
Tacksam för råd.
Hej
Jag fick mer eller mindre exakt samma pris av IVT som du har fått. Våra hus är mer eller mindre av samma typ med skillnaden att mitt ligger i Småland. Jag valde att gå efter deras offert eftersom jag inte fick in några andra rimliga alternativ.
Jag fick mer eller mindre exakt samma pris av IVT som du har fått. Våra hus är mer eller mindre av samma typ med skillnaden att mitt ligger i Småland. Jag valde att gå efter deras offert eftersom jag inte fick in några andra rimliga alternativ.
Fic en offert på 165' för ett par år sedan för en liknande anläggning. Köpte in delmoment istället.
800m slang+sprit och nedplöjning kostade 30+m /m dvs 32'ink. (Fick pris på 50kr/m ink. av installatörern.)
Pump+vvb+tank kostade 70'
Diverse rördelar 10'
Installerade själv... 0kr
Summa 110'.
800m slang+sprit och nedplöjning kostade 30+m /m dvs 32'ink. (Fick pris på 50kr/m ink. av installatörern.)
Pump+vvb+tank kostade 70'
Diverse rördelar 10'
Installerade själv... 0kr
Summa 110'.
Klicka här för att svara