Jag har försökt hitta lite information här och på andra ställen på nätet, men inte hittat något. SÅ jag försöker ställa min fråga här istället.

Jag är tidigt i planeringsfasen för att bygga hus och planeringen för uppvärmning är något jag kikat en hel del på. Att ha berg/markvärme kommer nog vara planen.

Frågan är hur varmvattnet skall värmas. Antingen kan det göras i acktanken eller i separat beredare. En fråga där är vad som egentligen är effektivast. Då vi bara kommer vara två så gissar jag att kostnaden att konstant hålla vatten varmt nog för varmvatten kan vara ineffektivt.

Det som känns rimligt är att ha acktanken bara värma för att sköta uppvärmningen och sen eda fram vatten till en vattenberedare som värmer för det varmvatten som behövs. Eftersom vårt varmvattenbehov kommer vara begränsat så är jag sugen på att ha en beredare utan tank (blir det en tanklös beredare... :) ).

Det jag inte hittar något om är vilken temperatur som vattnet från en acktank som skall ledas fram till en vv beredare håller. Då blir det förstås ingen tillförd värme utan bara vad pumpen själv åstadkommer.

Tänker jag någorlunda rätt här eller har jag missat något självklart?

Du kan nog köra vilken värme du vill i acken om den har slinga bara beredaren håller över 60 grader.

Y
Kolla även på acktank med VV-slinga så behöver du inte separat VV-beredare utan det räcker med en tank.:)
Med slinga istället för beredartank minimerar man risken för legionella samt att man endast värmer det vatten man har behov av istället för att ha en beredare uppvärmd hela tiden. Har du badkar eller större behov av VV är det dock bättre med beredare, och dyrare.:cool:

OK. Då leder det till fråga om vilken temperatur där som vore mest ekonomiskt? Så låg som möjligt utan att vara för låg för att göra jobbet med uppvärmningen gissar jag? Någon aning om ungefär vad det skulle röra sig om?

Slinga får väl ungefär samma effekt som en elberedare utan tank i det att om uttag av uppvärmt vatten överstiger beredaren/slingans kapacitet så blir det inte så värst varmt.

Och badkar kommer vi inte klara oss utan, det står definitivt på måste-listan.

Y
Du skriver att badkar är ett måste, ja då blir VV-behovet inte begränsat som du nämner i första inlägget. Du har alltså stort behov på kort tid och måste ha rejäl volym alltid uppvärmt, alltså separat varmavettenberedare minst 300l. Temp minst 50 grader helst högre.

Tror att det enklaste och billigaste blir att köpa en vanlig vp med inbyggd beredare den klarar att fylla ett vanligt badkar och vattnet värms av vp till en låg kostnad vill man lyxa till det kan man installera en knäpptank med inbyggd slinga och förvärma vv där men du kommer inte att tjäna in den dyrare installationen iom att ni inte förbrukar så stora mängder vv och framledningen antagligen är låg efter som du bygger nytt..

Tackar. Det svarar på min fråga att elberedning utan tank nog inte skulle bli ekonomiskt försvarbart trots att själva acktanken då kunde hålla lägre temperatur. Kvickt och lätt var den teorin satt ur spel...

Y
Eftersom du inte skrivt att du tänkt värma varmvattnet separat i elberedare är det helt klart smurfens idé du ska välja, ev komplettera med ytterligare varmvattenberedare som värms av värmepumpen. Då behöver du överhuvudtaget inte ha någon acktank.:cool:

Ack-tank gör väl att en bergvärmepump arbetar mindre effektivt pga fast kondensering, eller blandar jag ihop saker och ting?

Pongu skrev:
Ack-tank gör väl att en bergvärmepump arbetar mindre effektivt pga fast kondensering, eller blandar jag ihop saker och ting?
Ibland kopplar man en vp mot acktank om man tex vill kunna samköra med vedpanna och man behöver inte använda fast kondensering bara för att det körs mot en acktank för precis som du skriver ger fast kondensering sämre cop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.