Den kan räkna GM på korrekta värden under VVladdning till skillnad från 1245 som räknar på de värden son var när den påbörjade vvladdningen. Väldigt bra om den gör vv och får ett värmebehov.
Även inbyggd volymförstorare/knäpptank är ju inte fel.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Hur stor volymförstorare har 750

Comfortzone låter väldigt mycket!! Tror att Nibe är bättre

mackan/jejja skrev:
Hus på 173 kvm med golvvärme i gjuten platta i Västra Götaland.
2 vuxna och 2 barn
Är det någon skillnad på dessa?
Inköpspris, energiåtgång, ljudnivå mm.

/M

smurfen72 skrev:
Hur stor volymförstorare har 750

Vet ej, men det står nog i specen.

Kollade lite för ett tag sen men hittade inte ens uppgiften att den har volymtank.

Det finns där men storlek kan jag inte utantill.
Vet dock att invertern är en yakasawa eller liknande.

sjögräs skrev:
Comfortzone låter väldigt mycket!! Tror att Nibe är bättre
Tror gör man i kyrkan.

Ljudeffektnivå
Nibe 55 dBA

Comfortzone CE65 56 dBA
CE50 54 dBA

En dB finns inte en människa som hör skillnad på. Jag skulle vilja säga att dom är helt likvärdiga när det gäller ljudet. Jag tycker min CE65 är tyst.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Du som har lite erfarenhet av CZ, har du haft någon möjlighet att jämföra med t.ex. Nibe eller IVT. Att du kanske haft sådan pump tidigare t.ex.
Jag är nämligen lite nyfiken på det CZ påstår sin högre verkningsgrad/COP. Om det verkligen stämmer.
Det känns ju lite som att dom trollar med knäna typ. Fast de pratas väl om att tempen på avluften sänks ytterligare än vad den gör på Nibe/IVT ...
Nu anger Comfortzone och Nibe COP lite olika:

Comfortzone CE65 20/35 gr COP=3,83, 20/50 gr COP=2,95

Nibe F750 20/45 gr COP = 3,53

Om man interpolerar Comfortzones värden till 45 gr får man COP 3,53. d^_^b
Dom verkar alltså vara likvärdiga. Det går att tillåta lägre avluftstemp på CZ, t ex -20 grader. Det vinner man dock ingen COP på, tvärtom. Högst COP får man med högt ventilationsflöde, dvs varmare avluft.

Kan någon svara på om cirkpumpen styrs intelligent eller enbart har "manuell" styrning. På Niben
Eller om CZ har intelligent styrning.

(Driveffekt, cirkulationspump 5-45 W)

Intelligent styrning = håller koll på temp diffen på in/utgående värmevatten tex.

Redigerat:
Mikael_L
Ja det är ju lite intressant att få veta att CZ kanske inte har något speciellt prestandamässigt övertag.
För det har man (jag) fått för sig. Men det vara kanske jämfört med tidigare generationer av Nibe och IVT.

Jag är inte på något vis på väg att köpa en flvp just nu, men det kan ju vara bra att ha lite översiktlig koll på marknaden ifall pumpen får för sig att packa ihop. :)

Den ena pumpen ställer man in manuellt vid installation för rätt grundflöde medans den andra pumpen jobbar med hjälp av styrningen för att hålla korrekt inställt delta över systemet.
Detta dela kan du ställa in vad du vill ha, vid vilken utetemp.

Så ja, 750 reglarar per automatik.

Utjämningskärlet har volym 25L.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.