Hej.
Jag äger ett hus byggt på 80 talet som idag värms av en vedpanna som har en 2m3 ack tank till. Ventilationen består av någon form av FTX system.
Då jag tycker det är för mycket bök med ved vill jag nu hitta ett alternativ. Ett som jag funderar lite extra på är en Luft/Vatten värmepump då inköpet till en sådan inte är lika saftig som bergvärme. I detta fall undrar jag då om man kan behålla ack tank då jag vid de extremt kalla dagarna vill kunna elda med ved?
Ni som har erfarenhet av detta kanske kan ge mig lite upplysningar i ämnet och ge några bra alternativ?

Tack på förhand/ J

Hej att behålla tanken låter bra så du kan elda.Det här med värmepump tycker jag att du ska lyssna med grannar,Jobbarkompisar osv.vad dom har för erfarenheter,av instalatören.Ta gärna in fler offerter.

Hej och tack för svar.
Att kolla med grannar och arbetskamrater är lite svårt då de endera kör direkt el eller bergvärme vilket jag i detta fall inte vill ha. Om jag frågar en installatör vad han/hon tycker så är jag lite fördomsfull och tror att dom är "säljare" av ett visst märke och alltså inte öppna.
Det jag önskar är helt enkelt erfarenheter av er i forumet som är beläst i frågan vilket jag inte är.

Tack på förhand// J

Jag har varit igenim det där. Euronom och CTC verkar ha många nöjda kunder. Dock, tänk på att anläggningarna är rätt känsliga och effektutvinningstalen positiva i överkant. Mitt val? För samma pengar som en stor Euronom eller CTC luftvatten-lösning, kunde jag bygga ett 30kvm pannrum, lägga kulvert och sätta in en Calmarpannan V65 (ved) med 3+1 kubikstankar och färdigt att komplettera med pellets.

Tack för svar.
Att det är billigare att skaffa ny utrustning för mer ved är förståeligt. Dock så vill jag göra bytet mycket på grund av bekvämlighetsskäl.
Frågan som återstår är vilken sorts system skulle fungera bäst ihop med mitt befintliga system.
Värt att nämna är att jag har inte lågtemp radiatorer :(

//J

Har läst att vedanläggningar brukar kosta som en hyffsad vp anläggning men det finns tydligen undantag. Om du har högtemp blir det svårt vilken framledningstemp tycker du skulle räcka till blir det kallare kan du ju elda. Eftersom du har en tank kan du köpa en riktigt stor vp då kommer den att leverera bra med pulver även när det är kallt men den ger tyvärr inte så hög temp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.