Jag undrar ungefär vad era bergvärmepumpar har dragit på en månad. Gärna någon som bor i eller runt västernorrland.
Vi har haft en varm månad i genomsnitt. Ändå har pumpen dragit 600 timmar plus 45 för varmvattnet.
Tycker det låter mycket. En förbrukning på ca 1935 Kwh, bara för värmen.
Vad tycker ni, låter det mycket?

Jag har inga sådana funktioner men vi har förbrukat mindre än så.

Men om nån ska kunna ge ett ärligt svar så bör du nog skriva hur stort hus ni har och om det är några övriga ytor som värms upp.

MVH

Ja det kan ju vara bra. Ett hus på ca 140m2 och ett på 81m2.

Vi bor också i Västernorrland men har jordvärme installerad sedan 11 år tillbaka. Eftersom vi inte heller har ngn funktion i pumpen som mäter energiåtgång utan bara timmar så satte vi redan från början upp en mätare. Det är en proffsmätare som jag tiggde mig till av det som då hette Graninge. I snitt så gör vi av med 6000 kwh/år. Gammalt Per-Albin torp, 1,5 plan med ca 90 m2 boyta + en tillbyggnad ett plan på 50 m2, källare 45 m2.

Vi har ju gjort av oss med ca 30.000kwh. Vi har också haft jordvärme, men dålig pump och för korta slingor gjorde så förbrukningen ändå blev hög.
I början på december installerade vi ny bergvärmeanläggning + att de 300 meter slingorna fick ligga kvar i backen och utnyttjas.
Men december månads förbrukning 3600kwh.
Från 31 december tills i dag 15 januari har vi förbrukas 1800 kwh.
Låter mycket tycker jag.
Decemberräkningen var på 4800:- någonting och med en investering på 130.000:- tycker jag det är alldeles för mycket. Att december dessutom varit mild känns ju inte så bra.
Tänkte ringa de som gjort anläggningen och höra om det inte är mycket med den förbrukningen.
Sen har vi ju aukoumalatortank också som jag antar inte är inträknat i timmarna som pumpen drar, så den kostar ju också. Men nu känns det som vi inte spara särskilt mycket varje månad.
Känns som vi aldrig får någon ordning på värmakostanderna.

Thomas59
Har inte kollat mätaren på ett tag men sedan vi installerade bergväme för tre år sedan har vi snittat ca 7500 kwh per år för uppvärmning i ett enplanshus på 270m2 i Stockholm. Ha separat elmätare för bergvärmen. Har braskamin men vi eldar sällan.

Har en NIBE 9 kw nånting med golvvärme. Elpatronen har aldrig gått in. Gjorde en intrimmning av både VP och golvvärmn efter installationen och sedan har vi aldrig rört varken VP:n eller golvvärmefördelaren.

Har ca 23-24 grader inne på vintern. Något varmare i badrum och svalare i sovrum.

någonting är fel. hur djupt är borrhålet? vilken temp har in resp utvatten? ligger slingorna rätt kopplade så att de värmer och inte kyler?

tråden bör flyttas till värme allmänt

Redigerat:
Hur flyttar man tråden? Kan någon göra det?
Kan kolla tempen på in och ur. Ja jag hoppas slingorna ligger rätt. De skulle provtrycka slingorna eller nått sånt. 150 meter meter borrhål och 300 slinga,

bor i norra gävleborg och min luft/luft värmepump drog 874 kwh i december (mitsubishi q630) värmer upp nedervåningen på ca 100 m2

eldar lite i vedspis när man har tid och lust,

kom på att då saknar jag ju varmvatten men totala elförbrukningen var 1142 kwh

det känns rätt bra för ett gammalt dragigt och dåligt isolerat hus :)

Redigerat:
Har flyttat hit tråden från el-forumet.

Bildbomb!

• 046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 045.jpg
    Skapa konto
  • 047.jpg
    Skapa konto
  • 048.jpg
    Skapa konto
  • 052.jpg
    Skapa konto
  • 044.jpg
    Skapa konto
Pumpen har varit igång sedan den 9 december. Dock kopplades inte varmvattensberedarna ihop samma dag. Det var den 12 december.

Värdena på den första bilden verkar väldigt konstiga. Framledningstemp=38 och returen=55 känns helt knasiga. Det borde vara tvärtom. Brine in 4 grader och Brine ut 5 grader verkar ju oxo helskumt. Jag är ingen expert på denna typ av pumpar men även här borde värdena vara tvärt om samt lite större differens.

Om drifttiden är 604 timmar på en månad så kan du räkna ut hur mycket pumpen gjort av med om du multiplicerar timmar med pumpens effekt i kW. Du säger att pumpen dragit 1900 kWh på en månad. Då måste kompressorn vara på minst 3 kW, vilket låter högt. Har du separat mätare för hushållsel och värme? Ett normalhushåll gör ju av med ca 6.000-8.000 kWh el till lyse och spis!

Kanske någon som vet?

Redigerat:
Y
Jaha Thermia, det finns folk som kan dette på värmepumpsforum!:)

Ingen som kan här inne??? :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.