Har fått en kanske knasig idé som jag inte hört någon diskutera förut

Svärfar min tycker absolut att jag ska ha frånluftventilation utan värmeväxling. Det kanske är en bra idé

Men då till frågan. Skulle vi vinna något på att ha utblåset för frånluft vid kompressorn för luftluft-pumpen?? Dvs, vintertid så kommer en del varmluft direkt till utedelen

För övrigt är det en liten kåk, 63kv2 som har pumpen, el-element i alla rum, passiv ventilation i alla rum och spiskassett med fläkt. Inga element är på dock

Borde kunna fungera, tänk dock på att LLVP måste ha betydligt mer luft än frånluftventilationen. Tätar du röret innifrån mot pumpen så kommer det att bli storm inne, alternativt kommer pumpen att frysa igen rätt omgående.

Frågan är om det inte är bättre att köpa en liten FLVP som fixar ditt varmvatten istället?

/ Vilpi

skillnaden i investering för varmvatten eller FL till kompressorn är enorm. Speciellt då jag redan har en frånluftsfläkt liggandes.

Det där med isbildning tål att funderas på helt klart.

Den simpla tanken är. Ska jag ändå sätta dit frånluft, så varför inte sätta utblåset vid kompressorn lika väl som någon annan stans

Det borde inte göra någon skada att ha utblåset bakom LLVP, men tänk på att inomhusluften innehåller mycket fukt. Tänk på att ha bra dränering under LLVPn.

Har du otur så kanske(?) LLVPn får avfrosta oftare, men det kan ju också vara så att frånluften från huset avfrostar LLVPn när den inte kör. Det kan säkert variera med utomhustemperaturen och luftfuktighet också.

Testa och se :-) i värsta fall får du flytta utblåset

Så min inomhusluft kommer inte att hålla den frostfri? Kanske är en för optimistisk tanke

Ja, vet faktiskt inte om detta blir gjort under vintern. Har för bara 6 månader sedan flyttat in och har fortfarande mycket att stå i med alla gamla skitlösningar som fanns

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.