Värmepumpar
Joens: Det är ju dessutom alldeles för hög temp. Du borde inte ha mer än 53-54. Då ligger ju precis vid Hp -larmsgränsen... Sent from my GT-N7000 using Byggahus
mexitegel: Jag skulle rekommendera att radiatorerna justeras in. Antagligen räcker det med att de på övre plan stryps lite så får du automatiskt varmare på de andra planen. Att det blir kallt i källaren på sommaren beror troligen på att pumpen går i "sommarläge" och endast producerarar varmvatten när det är över en viss utetemperatur. För att komma runt det måste du dela upp radiatorerna på
Joens: Runt 500:- ring bibel och fråga på reservdelsavdelningen så får du ett korrekt svar. Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Joens: Det ligger något i det han säger. Även om en ny version inte lagar felet så kan det hjälpa. Ett kort kostar runt 500 så det är ju inget dyrt. Det skulle underlätta om du skrev vad du hade för version. 2.01? Sent from my GT-N7000 using Byggahus
RHE: Hej, Jag har försäkring hos Moderna försäkringar utöver hemförsäkring som tagit största smällen. När jag köpte min IVT ingick 5-års försäkring och alla fel började just efter fem år. För nyare modeler har de höjt till 10år försäkring enl. reklam på TV. Vet inte hur ska jag tolka det från kvalitetsperspektiv...
Mans_78: Trolig orsak till "tilskott ur" överhättningsskyddet har löst ut detta kan bero på att shunten slutat fungera vanligt problem på dessa pannor.
Västerhaninge 17: http://ivt.se/pages/documents.asp?lngCountryIdSelect=1&lngCategoryIdSelect=18&lngProductIdSelect=36&lngTypeIdSelect=26&blnArchive=1&lngID=88&lngLangID=1&lngCountryId=1&lngFirstCountryId=1&strProductType=18&SubmitSearch=1&framework=#SearchResultAnchor Här hittar du instalationsmanualen
Josth: Troligast att det är lite läck på säkerhetsventilen till värmekretsen på pannan, de har tyvärr varit av bristande kvalitet under många år och är känsliga eftersom öppningstryck bara är 1,5 bar och normaltryck 1,0 bar. Försök motionera den, annars byt. Går hyfsat enkelt att byta själv. Stäng av all el till pannan på väggen samt värme framledning + returledning och tappa ur med
smurfen72: Jag har också kört cp på sommaren eftersom jag förvärmer vv i en slinga i knäpptanken och det bör utjämna tempskillnaden mellan källaren och övriga huset men jag har energisnål cp så den drar inte mycket.
smurfen72: Om du är intresserad av att göra den bästa besparingen de närmaste 15 åren ska du nog köpa en enkel vp dimensionerad för ca 80% av toppeffekten borra ett normaldjupt hål skippa tankar och solvärme men hur kul är det att vara max ekonomisk ;)
Niclas: Japp! Nu är hålet borrat och slangen ingrävd. Imorgon kommer en polare och kopplar brinen åt mig och i veckan kopplar jag från vedpannan och drar igång den :)
pinnladan: @BobbaFett. Nu kan jag inte just "nibe fighter 1215, 7 kw med 6 kw elpatron" på mina fem fingrar, men nog kan man på de flesta modeller justa kurvor etc när elpatronen skall gå in och hjälpa till? I övrigt håller jag med om att systemet verkar underdimensionerat. Konstgjord andning är det första jag tänker på med förslaget att sätta in mer elvärme för att rädda upp situationen. Å
ge5239: cirkulationspump bytt, inväntar räkning. gick på en halvtimme så det borde väl inte vara allt för mycket arbetskostnad dock kan tyckas. varmt och gott igen. till poängen.. tack för hjälpen allihopa! Var mycket lättare att övervinna min telefonfobi när jag hade lite större tro på att jag inte var en fullständig idiot.. :)
znitz: Detta låter lite som mitt värmesystem :) Jag har kopplat min VP på två höjder till en acktank, den övre biten är alltså varmvatten och mitten är värme till huset. Man behöver fundera på hur man skall värma huset också, kanske går det att "bara" skicka värmen från mitten av acktanken till golvvärme/radiatorer. Jag valde dock att köpa in en UVR-1611 styrenehet som då även fick
Joens: Skicka över din mail så ska jag kolla vad det är. Sent from my GT-N7000 using Byggahus
växelventil: Hej Den heter ECL 100 och styr din shunt som påverkar din värme.Nu vet jag inte om du har för varmt eller att du vill stänga av värmen helt.Om du vill stänga av värmen så vrider du den mot höger efter "månen" men då får du kallt i huset,Om du vill sänka värmen så justerar du kurvan mot -8 och om du vill öka värmen blir det mot+8,Luckan till vänster sitter det ett tidur.Vet inte
Anonymiserad 48587: [citat] +1 Jag har samma erfarenhet förutom att min 6 år gamla pump efter utredning gjord av kylfirma jag hittade på Eniro ersattes av försäkringsbolaget, med kommentaren "den höll längre än de flesta brukar göra" . Och som sagt, ingen bad om varken kvitto eller bevis på att pumpen installerats av auktoriserad kylfirma. Min andra pump som installerades samtidigt snurrar på fortfarande
Stefan o Anna: Jag tror det är 120 + 70mm gullfiber i väggarna och i taket är det 40-50mm pu-skum + 70mm gullfiber. Portarna är ca 3,5 * 3,5m och har 40mm frigolit. Foma pumparna är av invertertyp. http://www.blocket.se/orebro/LUFTVARMEPUMP_Foma__Ny__38678994.htm?ca=8&w=1&last=1 http://www.blocket.se/orebro/LUFTVARMEPUMP_Foma__Ny__38679021.htm?ca=8&w=1 Har räknat med att ha en elfläkt att hjälpa till
pgoth: [citat] Jag har radiatorer men enligt de lärda som jag talat med på IVT service så ska jag bara göra mindre justering för att minska värmen i t ex sovrummen och i övrigt ha fullt öppet i övriga radiatorer för att systemet ska "må bra". Sen vill jag inte strypa uteffekt i radiatorerna utan snarare stanna värmeproduktionen för radiatorerna i värmepumpen (dvs inte förbruka el när det
Joens: Gött för dig. Det har jag inte gjort sedan sambon födde senast. Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Joens: Har du inte en sms40 så är det bara att avaktivera den i servicemenyn. Installerade tillbehör tror jag den menyn heter. De har troligen varit där och petat om de har installerat en flm. Sent from my GT-N7000 using Byggahus
johnblund: Hej Ludde hur blev det med CTC och elkassetten=dyrt? har du bild/foto på hur dom är kopplade?
FFrrEEddRRiiKK: Ursäkta om kanske frågan ställts innan, men har någon erfarenhet av denna modell?