Y
susannepåd skrev:
Ingen som kan här inne??? :-)
Vad säger din installatör/leverantör? Han måste väl kunna ställa in en pump han monterat.

Är det två hus? Kulvert emellan? Välisolerad?

Vårt hus på 200m2+ drog ca 1400kwh i December.
Hamnade på ca 11700kwh för 2011.
Bägge värden med värme, varmvatten och hushållsel.

Ja kulvert emellan, hyffsat bra isolerat.

Ja men jag vill höra vad ni säger först innan jag ringer. Men allt kanske är som det ska. Därför jag undrar.
De är bland det bästa i stan, men när de höll på var tre killar sjuk och bara en som jobbade. Så kan tänka mig att något kan gå fel. Han hade lite att göra.

Precis som Göran säger är det något med mätvärdena som är helt på tok. Var pumpen verkligen igång när du kopierade bilderna? Fram ska vara ca 7-8 grader högre än retur. Och brine ut ska vara sisådär 3-4 grader lägre än brine in. Att det inte är någon diff tyder på att pumpen inte arbetade, men hur i allsindar fram och retur bytt plats kan jag inte förklara. Har du ett annat värmesystem parallellt?

Pumpen måste stått stilla och inte producerat någon värme när du fotograferade, så den första bilden säger inget.
Ta en bild när den producerat värme i 5-10minuter då ser man de olika temperaturskillnaderna.
Men det är ju en nyinstallation så du bör få ett svar från installatören om de anser detta normalt, samt att du fått en dimensioneringskalkyl av firman som gjort arbetet.

Hej Att returen står på (55) är normalt det är värde för att returen inte ska bli för hög.Men varför står varmvattnet på 57grader? Om du trycker in vänster och högerknappen samtidigt i ca 5sekunder så kommer det upp en ny meny bläddra ner till varmvatten och se vad det står för värde.Det som står inom parantes är (44) start värdet och är standard men pressostaten bryter mellan 50-55grader så det borde inte bli 57grader.För att gå ur så tryck 2gånger på vänsterknappen.Sedan är kb värdena inte bra så något är fel där om du låter pumpen gå i 10min(cirka) så läs av värdet du ska ha en diff på 3grader.Kan bero på att det har kommit skit i filtret efter borran.Den som har satt in anläggningen ska se till att den fungerar så ring och tjata på dom.

Redigerat:
växelventil skrev:
Hej Att returen står på (55) är normalt det är värde för att returen inte ska bli för hög.Men varför står varmvattnet på 57grader? Om du trycker in vänster och högerknappen samtidigt i ca 5sekunder så kommer det upp en ny meny bläddra ner till varmvatten och se vad det står för värde.Det som står inom parantes är (44) start värdet och är standard men pressostaten bryter mellan 50-55grader så det borde inte bli 57grader.För att gå ur så tryck 2gånger på vänsterknappen.Sedan är kb värdena inte bra så något är fel där om du låter pumpen gå i 10min(cirka) så läs av värdet du ska ha en diff på 3grader.Kan bero på att det har kommit skit i filtret efter borran.Den som har satt in anläggningen ska se till att den fungerar så ring och tjata på dom.
Jag har ju själv en äldre Thermia, men klarar inte de nya att ge en högre temperatur i varmvattenberedaren och det är vad som visas?
Vår gamla Classic55 kan visa högre temp om man lyckas se displayen precis efter den har kört leginonellahöjningen, men sannolikheten att se det är inte stor.

Redigerat:
Hej Det har att göra med vilken pump du har har du en g2 så kan du få ut högre temp eftersom den både värmer värme och varmvatten men det normala är att det maximala kompressorns maximala arbetstryck (pressostaten)bryter vid 50-55grader.När din classic gör legionellakörningen så startar den med kompressorn för att sedan gå över med steg 2(tillsatts) och kör upp till 60grader och när toppgivaren känner 60grader så är den klar.Men i ts fall så tror jag att antingen så har det kommit skit i filtret eller fått luft i kb pumpen.

Det känns väldigt underligt att blanda drifttemperaturer med inställningstemperaturer. Kan det verkligen vara korrekt? Och varför står det då 38 grader på framledning? Och vad betecknar brinevärdena? Inställningar eller aktuell drifttemperatur?

Hej Det handlar om att den siffran (38 börvärdet) är den framledningstemperatur som är beräknad att hålla i föhållande till den kurva du kör på.Och siffran (33ärvärdet) visar den faktiska temperaturen.Men den bilden som ts visar så stod kompressorn still eftersom framledningen och returen visar lika (33-33).Men siffran (55) har inget med själva styrningen(thermian styr ju på framledningstemperaturen) så det handlar om att inte få returen för hög för att skydda kompressorn.På många lite äldre thermia pumpar så står det (48) på returen men kan ställas upp till 55 om man vill.Om man får "hög retur" som vi kallar ett mjukt larm och om man har inställt på (48) så stannar kompressorn och tillskottet går in i stället och det ska man se upp med om värmepumpen fortfarande har värmebehov.Men dom temperaturena vi pratar om är väll inte så många som har kommit upp till med tanke på den vinter vi har nu.

5067kWh under 2011. Värme & Varmvatten. 197kvm Bostad (21deg) + 68kvm Garage (12deg) .
Har även solpaneler som får ned förbrukningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.