Värmepumpar
MathiasS: Det tror jag du har helt rätt i och egentligen är det nog precis vad jag menade också (administration) fast jag sa logistik.
Mugmaz: http://www.jula.se/luftvarmepump-sc-1332-3200-w-417018
fuinho: Jag kör och installerar många Ctc ecoair. Min har funkat utan ett problem i 4 år nu. Så jag får rekommendera den. 260kvm ecoair 107 och ecoel har jag( med pågående dockning till ved)
Pebbenp: Vill varna för ovanstående serviceföretag tillsammans med IVT. Svoks installerade ett konvektorelement i vår villa som har använts som kylning. Efter ett tag började fläktmotorn tjuta och när jag tittade så hade stora delar av konvektorn rostat. Jag anmälde det i månadsskiftet juni/juli 2011 och sa att det är viktigt att få den bytt då vårat sovrum blir över 30grader på sommaren.
Josth: Brukar gå att få det mesta att fungera bara någon vet exakt hur den fungerar. Prova att ställ frågan på www.varmepumpsforum.com under rubriken värmepumpar, frånluftsvärmepumpar och IVT. Kan finnas andra som har den, kan den och sparat bruksanvisningen.
olahall: Jag har nu haft en kille där hemma som kollat på skiten... Han kunde inte lösa problemet. Troligen är det effektvakten som ställer till det. Han menade att vi skulle testa att stänga av den och se vad som händer. Risken är att säkringarna går...så vi bör testa när vi är hemma i så fall. Jag tänker såhär... Om jag ändrar inställningen på huvudsäkring till ex 21 Amp... Borde
växelventil: Hej fix Problemet tycker jag att den verka bryta strax innan den når börvärdet och troligtvis beror det på effektvakten men jag tycker ändå att det verkar knepigt att den inte passerar börvärdet mao så kan den inte räkna hem integralen.Den står inte på för lågt värde på min.framledningstemperatur?Annars får du väll säkra upp till 20A så steg 2 kan gå in men tycker du ska
Villaägare: 3 år, 5 år, 7 år kan det stå i reklamen för olika fabrikat. Men vad gäller i verkligheten? Min 10 månader Toshiba RAS-10 Polar 2 är nu helt utan någon som helst garanti!! Mitt misstag som kostade mig garantin: Jag följde Ventilatonsutveckling (tillverkarens) anvisning och öppnade framsidan för att se om det var is omkring kompressorn. Installatören, som är den lokala representanten
Västerhaninge 17: Har en IVT490 som följde med husköpet(nytt hus) Jag skulle ALDRIG köpa en sådan leksak igen,den återvinner lika mycket som en hårtork ungefärq(;^;)p Röstar sten hårt på en Nibe 750 eller Comfort Zone En Nibe750 kan du hitta för 63.200:- ,kolla prisjakt.nud^_^b
ltfrebac: Läs här om Nibes läckande shunt.... http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36808.15
lordi: Precis som Växelventil skriver. Låt säkerhetsventilen stå öppen under tiden som du fyller på luft.
perantoniohansson: Köpte en E9GKE från 2007 för 500 som bara går på kyla och det snackades om att det var 4 vägsventilen som spökade. Blev skit glad över din upptäckt och bände upp kretskortet utan att hitta något avbrännt %&&/))# sa jag. Kanske mina ögon inte funkar så här 2 på natten och ska ta en titt extra imorgon. Är det något hindrar att jag lägger på 15v på 4vägaren och sedan använder
injonil: Ja självklart, det har ni rätt i! :blushing:
jsiei97: [citat] Den magiska frågan är om det står någon text på "den svarta"?
smurfen72: En vp med slingberedare har bra skicktning samt laddar beredaren full på en körning jämfört med en mantelberedare som behöver flera körningar om beredaren blivit tömd..
emilm: Nu har rörisen varit och (förhoppningsvis) löst alla problemen. - Den övre pumpen togs bort då den inte skulle vara där - En bypass-koppling mellan radiatorsystemet och värmen till varmvattenberedaren togs bort då den inte heller skulle vara där - Shunten var felkopplad - En temperaturgivare på golvvärmeslingan var trasig, en ny är beställd Lite många fel på en gång kan jag tycka,
Josth: Bör vara NTC 3 kohm vid +25C. Titta i manualen för 360P som finns på Nibe.se, där står värdena för var 5:e grad. Lätt att läsa av kanal 03 värde på displayen och jämföra med annan utetermometer för att kontrollera utegivaren fungerar!
gusvo085: Eftersom du behöver en snabb lösning så lutar det väl åt en värmepump? det går snabbare att installera än vattenburet. Sedan måste du nog hitta grundorsaken till att returvattnet är kallt - kanske pannan inte levererar? orkar den värma vattnet? Provat dra upp flödet på cirkulationspumpen?, då trycker du mer vatten genom systemet och det hinner inte kylas lika mycket...
MatthewR: HEj, Hur ska jag kontrollera att min IVT 490 fungerar som det ska? Jag vet att i service nivån man kan se värdet på sersorer, men vet inte hur jag ska kunna tolka de? tack för all tips
MatthewR: ska försöka kasta frågan till IVT och se om de själva har någotr svar.
smurfen72: Så kan det nog bli du har mindre vatten i systemet samt mindre yta som avger värme men det ska inte skilja mycket på 1 radiator.
krilex: Hej Håller på att bygga nytt hus i Skåne och diskuterar just nu uppvärmningssystem. Husleverantör och energiberäkning säger att Nibe 750 klarar behovet med ganska lite eltillskott. Dock så är jag lite tveksam till detta och undrar om någon har erfarenhet av 750 och hus på ca 200+ kvm. //K
Avemo: Västerhaninge 17, den som har möjligheten kan ju experimentera. För egen del har jag inte det då min värmepump saknar läge för underhållsvärme. Dessutom är jag inte så intresserad av att ha 10 grader varmt hemma. Detta med om det lönar sig att sänka temperaturen på natten för att höja den på dagen kan bli en långdragen diskussion har det visat sig. Personligen tror jag att man
Nimajneb: Håller med stickan56, tror nog inte teknikern visste riktigt vad han pratade om.
piloten: [citat] Eftersom värmepumpen sannolikt innehåller varmvattenberedare är det väl ganska smart av försäkringsbolagen att kräva golvbrunn. Det är ju dessutom väldigt praktiskt med tanke på eventuellt läckage, tömning och framförallt avledning av vatten från säkerhetsventilen.
växelventil: Hej okej det var det jag trodde.Har en kompis som jobbar med ivt och enligt honom så räknar dom med att kompressorn ska klara 65000drifttimmar så jag tror den vänder vid 32500 och räknar nedåt.Tror inte du har ett borrdjup på mer än 80-90meter och och med din 4kw så blir det inte så mycket effekt och det var nog inte helt ovanligt att man satte en pump med den storleken 02.