Hej! Upptäckte något som lät konstigt, lät som en grävmaskin på avstånd. Öppnade altandörren och hörde att det var luftvärmepumpens blad som lät varav ena synligt hade isbildning på sig.

Det är en ecozon vplv 700. Den har två stora fläktar och den nedre hade så mycket is att den slog emot gallret. Baksidan där luften sugs in hade även en hel del frost och påväg till att skapa is.

Vad kan jag göra för åtgärd för att inte bladen ska få en massa isbildning på sig?

Jag är ny på det här med luftvärmepumpar (inflytt våras) och har ju hört att man ska göra någon åtgärd för att minska isbildningen.

Finns det risk att maskinen går sönder helt?

Ska jag sätta tak över maskinen? Den har inget tak idag.

Nordenanpassade luftvärmepumpar har en avfrostning, så det inte skall bli någon iskaka inne i lådan. Kan vara att den är trasig eller saknas. Är den trasig, så får du reparera. Saknas det, så finns det värmekabel som du kan montera på undersidan, men det är inte den optimala lösningen.

Värmekabel lät dyrt i med att den skulle vara på en stor del av året.

Om avfuktare finns men trasig, dyrt att fixa? Har jultomten ett passande paket?

Men värmekabeln behöver inte ligga på hela tiden. Går säkert att ha ett tidur som frostar av under kortare stunder, för att bli av med den is som bildats, när den inte var på.

Värmekabel lär inte hjälpa mot isbildning på bladen, kabeln lägger man i botten av maskinen för att inte avloppet skall frysa igen.

Skulle tro att det var en tillfällighet att du fick is på bladen, en olycklig kombination av luftfuktighet, temperatur och fläkthastighet (påverkar trycket vid bladen).

Stickan56
Som sagt kolla att avfrostningen fungerar. Isen på bladen kan bero på ogynsamma förhållanden vid aktuelll tidpunkt. Innan du gör något som kostar pengar, låt det gå en tid så du får erfarenhet. Du kan snabbtina med varmt vatten. Jag tror inte heller på att en värmekabel hjälper.

MVH Stickan

Redigerat:
Tack, håller med om att det kan vara tillfällighet att just bladen blev attackerade. För det var väldigt kyligt imorse och nästan ruggigt, fast 0 grader. Så definitivt att fuktigheten varit hög just inatt / imorse.

För att hantera isen, är det bara och stänga av strömmen o hacka loss, eller kommer det lösa sig själv?

Går det på något sätt att testa själv om avfrostningen fungerar? Vill helst slippa kostnaden av servicetekniker.

Stickan56
Undvik att hacka loss isen. Om du stänger strömmen kommer det att tina om det är plusgrader. Annars brukar avfrostningen fungera genom att aggregatet värms upp genom att värme tas från rummet. Får du is på fläktvingarna tycker jag att du skall spola dessa med varmvatten. Jag vet inte om det är så lämpligt för djur och natur att göra som man gör med flygplanen, spraya vatten med lite glykol i på fläktvingarna.

MVH Stickan

Jag vet inte om jag kan få till att spola varmt vatten... Visste med en sprayflaska och varmt vatten, men duger det?

Och glukol kan jag väl spraya, men ovanpå isen? ...och det nöter sen igenom med tiden eller? Avstängd lvp va?

Känns som att jag borde göra något ikväll redan. Vill inte ha kostnaden av en ny luftvärmepump heller.

Stickan56
En vanlig vattenkanna stor eller liten duger bra. Stäng pumpen innan.

MVH Stickan

Mikael_L
Eller så sprayar du T-röd eller spolarvätska på bladen med en sprayflaska. Inställd på stråle inte spray-dusch.
Spraya på lite, låt det stå och verka (tina) i en 10-20 minuter, upprepa ev.

Stickan56
Mikael_L skrev:
Eller så sprayar du T-röd eller spolarvätska på bladen med en sprayflaska. Inställd på stråle inte spray-dusch.
Spraya på lite, låt det stå och verka (tina) i en 10-20 minuter, upprepa ev.
Alkoholmissbruk :x varmt vatten är billigare.

MVH Stickan

Mikael_L
Japp. :D

Men miljövänligare än glykol i alla fall. :cool:

Stickan56
Mikael_L skrev:
Japp. :D

Men miljövänligare än glykol i alla fall. :cool:
Tanken med glykolblandning var i förebyggande syfte och bara på fläktvingarna då glykolen inte dunstar bort så snabbt som spriten, men du har rätt att det är tveksamt för djurens skull.

MVH Stickan

Rensade den från is för ett par dagar sedan. Nu är det lika mycket is igen, eller nästan. Och bladen börjar tugga mot isbildningen.

Jag kan se att isbildningen följer luftströmmen inuti i "lådan". Vad är orsaken till att det blir sådan kraftig och snabb isbildning? Går det att förebygga på något sätt? Bygga in luftvärmepumpen inuti i ett "hus" (står redan mot väggen, dock 60-70 cm ifrån). Tanken att bygga in, vore att ändra hur lufttillströmmningen sker så att man eventuellt får bort viss del av isbildningen.

Det börjar med frost / is utanpå kylaren, som sen tar sig in och sprider sig som en korv (2 st, en för övre och en för undre fläkten). Ca 1-1,5 m långa istappar i horisontellt läge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.