Värmepumpar
smurfen72: Varför inte en 1245 så att solen får en egen tank med slingor i (antar jag) och när inte solen räcker till så värms vv av den inbyggda beredaren i 1245an men du kanske behöver en arbetstank också ?
GK100: Jag antar att du med jordad menar skärmad. Det spelar i ditt fall ingen avgörande roll hur du gör. Men anslut du skärmen till någon chassiedel, jordplint i VP det skadar inte.
alex86: Det jobbiga med att kombinera vedpanna och värmepump är att det är två helt olika uppvärmningsprinciper. Vedpanna, låg genomströmning så det skiktar sig i tankarna och högtempererat. Värmepump, lägre och jämnare temperatur och högre genomströmning och det blir nog för mkt med 3 tankar till värmepump.
Chrilletuff: Hej Vice Värden kom och tittade på pannan. Det var cirkulationspumpen som lät illa och med lite enkelt fiffel så slutade den låta. Han berättade att vi hade nya pannor på ingång under hösten så jag får väl ge mig till tåls några månader så blir det nytt och fräscht. Tack för alla svar! Mvh Chrille
mexitegel: [citat] Problemet med en sådan lösning är att den kräver mer underhåll (värmeväxlare), är dyrare i drift (en extra pump) och dessutom behöver ett borrhål till för att avleda vattnet. Kommunen kan också ha (fler) synpunkter på en sådan anläggning än en normal. Görans förslag är väl det mest realistiska om man behöver både värme och vatten ur borrhålet.
JanT: Elberedaren skall sitta efter värmepumpen. Vattnet värms i VP och sedan används elen bara för att ersätta förlusterna. Är antagligen billigare att köpa standard VP och en elberedare. Har själv sjövärme sedan 2004. Fungerar perfekt. Förbrukar 5700kWh / år, läste just av den separata energimätaren. Mvh Jan T
DrBosa: Min pressostat löste ofta ut, och lösningen blev att öka farten på cikulationspumpen ett snäpp (finns tre hastigheter på min). Sen dess, inga bekymmer. Kan vara värt att testa.
larsbj: Känner flera som har llvp i liknande miljöer och det funkar bra. Det jag förstått är att om man vill kunna sänka temperaturen när man inte är där så är det flera företrädesvis billiga pumpar där man inte kan ställa in lägre än runt 18 grader. Kanske går att sätta nåt filter på insuget?
Nygge72: Okej, hur ligger då stugan, har de mycket sol eller står en massa träd i vägen osv?
Joens: Då fungerar ju allt som det ska troligen. Titta i manualen och ställ in vreden efter kartan. Öka förskjutningen ett eller två anrop i taget tills ni är nöjda. Men detta bör man göra under värmesäsong. Det är det knappt nu, men nästan. Sent from my GT-N7000 using Byggahus
smurfen72: Man brukar sätta kärlet samt filter före vp så att ev luft eller smuts inte går in i vp och orsakar problem.
Kloge: Tar man en invertermaskin så blir det inte så många start/stopp då den varvar ner. En on/off maskin vräker på med 8kw varje gång den startar
gadeberg: Har insett att 28 pex är för små invändigt. KÖr med prisol
växelventil: [citat] Hej Har du inte bara luft i varmvattensberedaren.Prova lufta.
Yrrol: [citat] Jag har inte byggt färdigt badrummet än så jag duschar inte hemma. Sen måste man spola så länge i de andra blandarna tills varmvattnet kommer så man har vant sig att bara köra kallvatten. :)
empame: Ja det är verkligen katastrof dåligt att beslutsfattare på tex tekniska samrådet inte har koll på reglerna. Max installerad effekt hade dom ingen koll på alls. Dom ville även att jag skulle ha både byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd fast jag bygger det mesta själv. Efter lite diskutioner slapp jag båda två :) Vad det gäller värme system blir det troligen NIBE F750 isf
Micro: Kolla på http://www.kullagergrossisten.se/ (kan ej garantera hög kvalitet ) :) Antar att dom vill ha bra kvalitet på inlines.........
Anders_Mson: Hej Kom in till detta forum och det är alltid intressant att läsa andras funderingar. Jag har själv en installation med en vattenkollektor och den är väldigt enkel att installera. Så för alla er som funderar på sjövärme ta och Googla "Vattenkollektor" så får ni ett bra alternativ till att förlägga sjöslang. Vattenkollektorn jag installerat har måtten 120x80x67cm och ligger under
cederbusch: Jag har nu skruvat isär dessa och det gick galant. Ingen gas som pyste ut. Smidigt. Nu kan jag ju bara återansluta den sen så är allt frid och fröjd.
Fotografen: Linds & Källmans i Tranås verkar ha bra rykte men jag* har inte anlitat dem själv för annat än AC i bilen.
smurfen72: Klart det är vattnet som överför värmen men det är oftast från berget värmen kommer (fast den kommer säkert till stor del från solen från början) Det är inte vanligt med strömmande vatten i borran och inget man ska räkna med vid borrning. Hur skulle man kunna få ett torrt borrhål som man fyller med vatten att fungera om man måste ha strömmande vatten.
tinatorn23: Så blev det.Fast de bidde jag som fick betala, inte var det billigt heller.Fast det andra elementet har jag redan.Har fått tag på ett gammalt hederligt vattenelement som jag ska byta mot konv.elementet som sitter i förrådet.Det elementet flyttas ut i grov ingången istället då detta är gamla garaget och det inte finns annan värme där.Tack för intresset och lycka till Tina
thadanne: Hej, Det går bra att sätta en standard vägg luft/luft en bit ner. Tänk på att ställa temperaturen lite lägre, annars kommer det bli varmt om huvudet... Nackdelen är att du inte kommer få runt värmen lika bra i huset, en hög placering gör att man suger varm luft ifrån taket och trycker ner denna värme mot golvet och ut i huset. Vid låg placering har man oftast saker i vägen. Men
Space: Jag är nästan säker på att även det utbytta kretskortet inte heller fungerade. De chansade på att det kanske fungerar. Jag frågade om de inte kunde skicka över schemat på kortet. Men de kunde inte det p.g.a att de ansåg det som affärshemlighet...! De påstod också att problemet satt i mjukvaran. Den så kallade mjukvaran måste då sitta i någon programerbar krets. För någon
växelventil: Hej kom och tänka på en sak.Vet inte om du har en knapp för extra varmvatten som 310 har och 310 har en säkerhetsventil för systemet och en för varmvatten du kanske har likadant.Om du har en knapp för extra varmvatten (och den är aktiverad) Så tryck bort den för det blir väldigt högt tryck i varmvattensberedaren om du värmer till 55-60grader när den står i sommarläge.
Kjell_G: nyfiken, hur gick flytten? Antar att du måste tömma exp.kärlet?
smurfen72: Skaffa en större så får du fördelar med mindre start stopp på köpet 100-200 liter blir nog bra men kolla anslutningarna så du inte stryper flödet och koppla in på toppen och ut till rad i botten.
Julian 1: Fungerade allting innan du installerade inomhusmodulen. Vad är det för inomhus modul?........En värmepump är bara dimesionerad till att klara av 60% av di effekt behov som betyder att på dem kallaste dagar så fungerar det inte alls. Så man brukar har en reserv värme källa som kan kopplas in när det är för kallt ute. Du borde aldrig har kallt i huset även om värmepumpen fungerar inte.
snigelfaan: hejsan sitter i valet och kvalet att byta värme system och vill ju då rådfråga alla forum gurus om råd bor i jämtland i ett hus på 180 kvm +(90kvm)källare med fru och 2 barn har gamla stora fina radiatorer och enligt mätningar går ut ca 36-40 grader ut på framlednings röret. vvb finns installerad huset är tilläggs isolerat (95) utvändigt likaså på vinden,(400) energi/3glas