C
Comfort Thomas: Vattenfall kanske inte ens själv vet att deras samarbetspartner säljer dom "äldre" modellerna !! Hoppas inte många blir alltför lurade att köpa en äldre maskin via Vattenfall och deras erbjudanden , en äldre modell som utgått ska ha ett betydligt bättre pris än dom nya modellerna. Finns flera som har "erbjudanden" på dom äldre modellerna med 2 års garanti utan möjlighet att
3 svar · 2,4k läst
Semiproffset
Semiproffset: Hej. Verkar vara dålig aktivitet i allmänt forumet. Kolla gärna min tråd: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/202115-lvvp-solpanel-mot-acktank-bygga-sjalv.html Skulle behöva lite input! Mvh
0 svar · 818 läst
Ö
öringen: 1. Visst funkar det med paxfläkt, frågan är bara hur varmt du vill få det i källaren. För att få frostfritt=ja För att få 20grader utan element= nä det kommer inte funka 2. Om du ställt in pumpen rätt, dvs på värmeläge så kommer pumpen slå av om du eldar i kakelugnen. Förutsatt att du kan värma upp rummet så pass med kakelugnen. Helt klart kommer den iaf att gå ner i effekt
1 svar · 1,2k läst
K
k_anka: När vi installerade värmepump (CTC EcoAir och EcoEl) för ett par år sedan blev det en halvmanuell styrning av tilloppstemperaturen för golvvärmen. Det sattes helt enkelt en termostatisk blandningsventil som blandar ner temperaturen från radiatorkretsen. Tanken var att vi manuellt skulle vrida på denna under framför allt vår och höst, vilket har funkat hyfsat. Dock svänger
0 svar · 2,1k läst
C
Comfort Thomas: Tänk på att uppgifterna där det står hur stora hus dom "värmer upp till" som regel är vid +7 grader utomhustemperatur. Dom som satsar på att luftvärmepumpen ska vara den huvudsakliga värmekällan året runt bör välja en modlel som ger hög värmeeffekt även när det är riktigt kallt ute, beroende på vilken del av landet man bor i.
10 svar · 2,1k läst
C
Comfort Thomas: Du kan kika på tex Mitsubishi GE35VAH eller Q Heat 530 som den heter med den 5 åriga garantin. Den kan du välja fläkthastighet på vid underhållsvärme +10 graders drift Om det är rätt effekt vet jag inte då det inte framgår vilken yta den ska värma samt hur "dåligt" garaget är isolerat.
1 svar · 2,4k läst
P
Plutus: Har man någon gång skrivit upp temperaturdifferansen mellan in och ut på värmerören, kan man jämföra med idag, är värdena unfefär lika så är värmeeffekten ungefär lika, och pumpen fungerar ungefär lika bra som första mätningen. Nivån i expansionskärlet kan i och för sig behöva kollas och ev. fyllas på.
7 svar · 15,9k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: [citat] Kan detta ha med skiktningen i tanken (att den stördes av för högt flöde) att göra eller har du nån annan idé vad detta beror på? [citat] Priciss... jag får ordna detta på nåt fiffigt sätt så att inte flvp får i sig för hett vatten. [citat] gött! Även om vi gillar att elda här hemma så vore det fint att ha den bufferten.
25 svar · 7,1k läst
M
morrekuling: Hej Är det någon som vet hur man stänger av värmeelementet i VR700 EV/3 Systemair? Tacksam för hjälp! Markus
0 svar · 870 läst
F
Fred vom Jupiter: Måste tyvärr säga att vår två år gamla IVT låter en hel del. När den går igång smäller det till och sedan brummar det en del.
7 svar · 5,4k läst
J
jkarlberg: [citat] Det är ju bara om det kommit in fukt i rören man behöver vakuumsuga.. Satte precis in en zibro här hemma för att komplettera vår ivt pump, dock hade jag förlagt slangen till vakuumpumpen så det vart ingen sug :) Men rören var ju pluggade i förpackningen så det borde inte vara så farligt.
8 svar · 5,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Låter intressant, ska gå till VVS-grossisten och kolla vad dom har. Tack! :thumbup:
2 svar · 1,2k läst
mexitegel
mexitegel: Före du tittar på storlek på pumpen så låt göra en energiberäkning. Men spontant så tror jag du behöver runt 8kW inkl. ett vettigt garage. Men allt hänger på hur mycket isolering du siktar på.
53 svar · 7,1k läst
bonnier
bonnier: Årsvärmefaktor tror jag är det som anses viktigt när man testar och jämför värmepumpar, viktigare än enbart COP. För övrigt så borde viktiga faktorer vara sådant som hur ofta de går sönder, hur produktsupporten är, närhet till/kompetens hos installatör etc. Ljudnivå borde vara ganska viktigt. Tekniska finesser är ju alltid roligt :)
1 svar · 1,2k läst
S
smurfen72: Nej ska man räkna in investeringen kan bergvärme ta många år att tjäna in kanske tom tills vp nr 2 ska använda borrhålet beroende vart man bor.
32 svar · 5,4k läst
F
Fanders: Har du reglerventiler till alla fördelare? Så du kan skicka mer flöde till de ställen som inte blir varmt?
7 svar · 2,2k läst
·
S
smurfen72: [citat] Varför inte elda i panna focusen är väl en hyffsad vedpanna om du nu ändå ska elda.
10 svar · 2,0k läst
M
mag00: Är expansionskärlet gammalt? Om gummiblåsan har gjort sitt kan detta också vara ett symptom, dvs. att du har stora variationer i tryck beroende på temperatur, och att du tappar respektive återfår tryck väldigt snabbt om du släpper/fyller på vatten i tryckkärlet. Det sa rörisen till mig i alla fall. Så tappat tryck kan bero på många saker förutom läckage. Jag håller tummarna!
6 svar · 13,8k läst
S
smurfen72: [citat] Vi får sen om några år för just Ivt och Thermia har börjat med R410A i sina vp och rykten gör gällande att enda anledningen att använda just det köldmediet är att spara pengar på kompressorn. Själv har jag för dålig kunskaper för att bedöma fördelar och nackdelar med köldmediet.
8 svar · 7,4k läst
W
willberg: Över ytterdörren skulle jag också säga. Din planlösning är inte helt olik vår och vår pump klarar hela huset (1,5-plan på 160kvm). För spridningens skull kan du ju justera riktning och pendling på blåset. Det gör jätteskillnad.
5 svar · 3,0k läst
Ö
öringen: Hej jonatann. Om du nu inte vill uppdatera ditt vattenburna system (vilket kanske är det bästa) I så fall skulle jag helt klart satsat på 2st Mitsubishi Qheat 660 borde du kunna få för drygt 30000:- inkl installation. Sätt en i varje våningsplan så lär du kunna värma hela huset med enbart pumparna ner till -20grader
6 svar · 3,0k läst
3ple
3ple: Såg nu att den där pumpen har lite olika namn. Polar 10, polar2, ras 10, gärna i en blandning. Den jag valde hette iaf "Daisekai" på orginalspråket (nån form av asiatiska:)).
5 svar · 3,0k läst
V
vectrex: Kan svara på några av dina frågor. Vart du placerar utedelen har ytterst marginell betydelse. Kan man välja så brukar man säga söderläge eftersom solen då kommer åt att värma lite där, så kör du på södersidan. Kan man välja så är väl blåsigt läge inte att föredra, men det har ytterst liten betydelse. Se till så att luften kan cirkulera fritt kring utedelen, det är det
1 svar · 1,4k läst
P
p.lundgren: Jag skulle köpa hela anläggningen på en gång, dels för att garanterat få allt installerat och intrimmat av samma firma för att minska risken för fingerpekande i händelse av fel och dels för att spara pengar. Jag har själv en CTC 1550 + en Ecoair 105, vad jag hört så är det inga problem med sönderfrysning. Det fanns minst en tråd om det på värmepumpsforum och det verkar inte vara
8 svar · 1,5k läst
W
weezer: Jag har inget bra svar, kolla med killarna här; http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=114.0
3 svar · 11,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: Skall väl avsluta tråden med att jag nu äntligen kommit till skott och monterat styrningen, vilken fungerar alldeles utmärkt. Alla problem med VVB-laddningen är som bortblåsta! [bild]
12 svar · 4,9k läst
·
L
Letni: Har igår installerat en bosch CC160 med utedel. Får ständigt larm på "felaktig funktion på 4-vägsventil". Står i manualen att man ska börja med att kvittera larmet men om det återkommer så ska man kontakta service ombud, men då vi inte får värme när larmet visas så är det ganska akut. Någon som är kunnig på området och vet vad det är för fel? Är det någon man snabbt kan
0 svar · 3,8k läst
S
smurfen72: Inte mycket att bråka om på ett år. 55 grader kommer antagligen inte vp att klara hålla i vvc.
18 svar · 9,9k läst
·
P
pyerdarn: som rubriken :) är sugen på en thermia a-tec luft vatten :) och söker efter referenser
0 svar · 1,3k läst
hevi
hevi: [citat] Mja, antingen kör man det helt sepparat, men det finns även VP som har stöd för frikyla, dvs den styr cirkpumpar och annat som rör kylsystemet. Den tredje varianten är VP som klarar både passiv och aktiv kyla, dvs om man vill plocka ut mer kyleffekt än vad borran klarar av passivt så kan VPn gå in och hjälpa till att skapa kyla med sin kompressor. Det verkar som att pumpen i
8 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.