13 065 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Längd på slang vid sjövärme?
Hej
Jag tycker du skall satsa på en Vattenkollektor. Jag har själv en installation med en vattenkollektor och den är väldigt enkel att installera. Så för alla er som funderar på sjövärme ta och Googla "Vattenkollektor" så får ni ett bra alternativ till att förlägga sjöslang.
Vattenkollektorn jag installerat har måtten 120x80x67cm och väger endast 50kg men finns i andra storlekar. Den är kopplad mot en 6kW värmepump och fungerar utmärkt.
Jag tycker du skall satsa på en Vattenkollektor. Jag har själv en installation med en vattenkollektor och den är väldigt enkel att installera. Så för alla er som funderar på sjövärme ta och Googla "Vattenkollektor" så får ni ett bra alternativ till att förlägga sjöslang.
Vattenkollektorn jag installerat har måtten 120x80x67cm och väger endast 50kg men finns i andra storlekar. Den är kopplad mot en 6kW värmepump och fungerar utmärkt.
Har välldigt svårt att förstå hur det ska fungera på vintern när vattnet i "vattendraget" är ca nollgradigt och brine några minusgrader. Då måste väl hela kolektorn bli en stor isklump som fryser sönder.
Jag tycker det verkar lite orealistiskt, minst sagt.
Jag tycker det verkar lite orealistiskt, minst sagt.
Elberedaren skall sitta efter värmepumpen. Vattnet värms i VP och sedan används elen bara för att ersätta förlusterna. Är antagligen billigare att köpa standard VP och en elberedare.
Har själv sjövärme sedan 2004. Fungerar perfekt. Förbrukar 5700kWh / år, läste just av den separata energimätaren.
Mvh Jan T
Har själv sjövärme sedan 2004. Fungerar perfekt. Förbrukar 5700kWh / år, läste just av den separata energimätaren.
Mvh Jan T
Klicka här för att svara