S
smurfen72: Den blir ju lika i börja men sen vattnet snurrat ett varv i huset kommer den bli högre eftersom framledningen höjs men flödet över radiatorerna kanske blir högre när båda cp går eller ?
13 svar · 3,9k läst
·
A
aerobert: Tänkte starta en tråd för att samla information om priser och kostnader kring värmepumpar för framtida sökningar och referens. Kanske kan klistras? Har själv varit i behov av något liknande men aldrig hittat. Vi tog in tre offerter från olika firmor som var återförsäljare för tre olika tillverkare. Ort: Göteborgs kommun Firma: Greenpeak AB Pump: Thermia Diplomat Borrfirma: Peekab
0 svar · 1,5k läst
T
Trasselkalle: Visst, men inte just här. Det är känt för sin ler- och jordkvalitet här.
25 svar · 8,0k läst
V
Västerhaninge 17: Finns ngn tjej här på forumet som har som sport att köra FLVP utan elpatroner och värmer huset med en plåtkamin. Troligen hemma mycket:p
14 svar · 5,4k läst
S
Sofia Haargaard: [citat] Eftersom jag har lite bråttom, det blir snart kallt, och utbudet av pannor är begränsat på Blocket tänkte jag att det kanske är någon som inte fått ändan ur att lägga ut den på Blocket än. Jag betalar 2000 kr som mest för en fungerande panna.
2 svar · 2,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jag har sedan länge givit upp att få RE10 att fungera, CPU-kortet har brann tre gånger, så svaret är nej den är/var inte inkopplad. RCU var inkopplad däremot, men den hänger ju på Buster. RE10 kommer att hamna på Blocket så snart jag är 100% säker på att den är OK och inte bränner upp någon annans maskin. Tack för att du kollar!
16 svar · 2,3k läst
·
S
smurfen72: Det är inte så stor ide att svara när svaren rensas bort !
10 svar · 2,2k läst
B
beza: Tack :-)
6 svar · 3,5k läst
·
Akahigi
Akahigi: [citat] Ah, jag kollade på rek priser...
4 svar · 1,8k läst
T
thefalc77: Tack för svar! Jag hade ju inte version 2653 innan utan 1770 så jag får förhoppningsvis den lugnare gången och att filterlarmet funkar med stängd dörr. Det har jag aldrig sett på min.
2 svar · 4,2k läst
S
smurfen72: Eftersom du har termostater antar jag (och hoppas) att din vp är installerad med arbetstank och extern cirkpump och då kan man i meny 1.9.3 ändra min framledning till lämplig temperatur men om du vill ha värme hela sommaren behöver du antagligen ändra i meny 4.9.2 så inte vp ställer sig i sommarläge. Man kan naturligtvis köra värme på sommaren utan arbetstank men det brukar inte
16 svar · 6,5k läst
N
Nissepisse: Hade också tänkt flytta min pump lite men hittar inga ventiler att skruva på?! Var sitter de egentligen? Har skruvat upp ytterdelen men hittar som sagt inga. cu-ce9hke heter min ytterdel.
5 svar · 44,8k läst
H
HansR: Jag har hittat en artikel i tidskriften Applied Energy som utvärderar en liknande lösning. Den heter Study on the performance of a solar assisted air source heat pump system for building heating, 2011. Cai-hua Liang et al. De ser en ökning av värmefaktorn med 11.2%. Detta gäller dock för en stad i Kina.
4 svar · 8,0k läst
V
växelventil: [citat] Hej! Vet inte om du syftade på mitt inlägg men jag skrev 2st säkerhetsventiler och det tror jag nog du har med annars skulle jag bli:x
17 svar · 13,5k läst
rayab
rayab: Hur gick det Amada, Jag går i samma tankar då jag köpt ett hus med vedpanna. Skaffade du luft/vatten värmepump som komplement? Funkade det bra?
3 svar · 4,2k läst
D
Douhane: Hej! Fick problem med min bergvärmepump (-06) och en firma kom och kollade på den. Det var mjukstartaren som hade gått sönder. Jag har en garanti (försäkring) på pumpen så det skulle inte kosta något att byta ut den, men teknikern tyckte att det var bättre att strunta i att sätta dit en ny för det var bättre för kompressorn att inte ha ngn mjukstartare. Det kostade ca 1250 att
0 svar · 2,4k läst
M
mstrand: Vi kommer att ha ett FTX aggregat från Enervent med både kyla och värmebatteri. Tanken är att med att ha kylan i FTX:en så kommer det lite kyla ut i alla rum. Med ordentligt solskydd + att vi inbyggt solskydd i alla fönster mot söder. (Tar bort 2/3 av värmestrålningen). Om det inte räcker så har vi förberett för en konvektor på övervåningen.
12 svar · 23,7k läst
M
morrekuling: Hej Någon som vet något om Flexit S3 R någon som kan jämföra med DCV 400 Systemair eller bara ge lite info. Tacksam Markus
0 svar · 2,8k läst
U
urk: Tänkte passa på att köpa en värmepump på Jula nu när de kör kampanj. 4500 kr för en ON/OFF eller 6300 kr för invertermodellen efter rabatt. Med så lite prisskillnad säger ni förstås invertermodellen och det skulle jag också ha sagt alla dagar i veckan. Jag har själv en dyrare Panasonic sedan tidigare som fungerar utmärkt. MEN, nu är det till den lilla gäststugan som jag skall ha
0 svar · 3,7k läst
V
växelventil: [citat] Japp det räcker men låt inte kompressorn gå när du stänger av utan vänta tills den vilar(om du nu har komressorn igång) sedan måste du ha en låsringstång för att ta ut filtret.
12 svar · 6,2k läst
·
K
klypert: Vi har köpt huset för ca 1 års sedan och då fanns pumpen i huset. Förra ägaren har installerat den för straxt över 6 år sen. Trygghetsförsäkringen sluta gälla i april i år och har inte blivit förlängd då huset som sagt nyligen bytt ägare. ( jag visste inte om att den kunde förlängas, förra ägaren kanske inte förstod att den kunde lämnas över) Jag har pratat med artic och
17 svar · 21,9k läst
·
F
FredSk: Stort tack! Jag ska ställa lite motfrågor till bergvärmefirman. //Fredric
7 svar · 11,4k läst
S
smurfen72: Det finns ingen fläktkonvektor som fixar att kyla utan kallt media tyvärr.
4 svar · 3,1k läst
S
smurfen72: Klart det kostar nån krona (eller kanske många) att värma en källare men om alternativet är en rå och kall källare tycker jag valet är enkelt.
14 svar · 2,5k läst
S
smurfen72: Håller med installerade bergvärme för ca 2 år sen men att slänga ut panna och acktankar hade jag inga planer på bättre att docka ihop det så man kan elda när man vill och när det är strömavbrott.
27 svar · 18,1k läst
S
smurfen72: Har för mig att en 6 kw vp vill ha ca 8 liter per min men är osäker på om det stämmer. Använd inte termostaterna till golvärmen om flera stänger kommer vp få lågt flöde eller lite vatten volym vilket leder till många start stopp vp har en inbyggd reglering använd den så kommer den hålla längre och du spar mera pengar eftersom driften blir bättre. Tror inte installatören ville
16 svar · 15,6k läst
peternicklas
peternicklas: Ja, kör du på en 200l ack.tank. Så gör jag med värmen till mina element i källaren. Har golvvärme i övriga huset, funkar bra.
1 svar · 1,9k läst
S
smurfen72: Om golvvärme slingorna stänger samtidigt som vp går kommer den att få väldigt lite vatten samt troligtvis lågt flöde vilket kommer att göra att den går väldigt korta stunder och startar ofta vilket inte är bra blir flödet för lågt kommer den stanna och larma. Om alla slingorna är stängda utom i badrummet har vp alldeles för lite volym samt flöde att att jobba mot vilket inte
11 svar · 2,3k läst
peternicklas
peternicklas: Där ser man, jag har bara info från NIBE och vad de sa till mig. Nu skulle jag dock inte docka någon vedeldad panna.
10 svar · 4,0k läst
S
smurfen72: Den blir tyvärr inte effektivare bara för att den kan reglera ner effekten utan att egentligen veta gissar jag på att en 1245a har bättre cop. En vanlig on/off vp reglerar genom att starta och stoppa ca 20 gånger per dygn men det märks normalt inte att tempen på radiatorerna varierar. Tror att inverters kommer att bli standard framöver när dom blir mera beprövade och priset hamnar på
4 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.