1 228 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Ej insatt behöver råd
Vi har varit på semester och kom hem halv två inatt. När vi kom hem hörde jag ett konstigt läte från två av husets element (radiatorer). Det liksom knäppte och sprakade konstigt. När jag gick ner till pannan (vi har vattenburen el och pannan tjänar även som varmvattenberedare, modell 80-tal) så lät det samma ljud från botten av pannan. Ska jag vara helt ärligt så känner jag mig så okunnig på området att jag i halv panik stängde av pannan på huvudbrytaren och har sen dess sovit skitdåligt.
Min tanke är att det kan vara cirkulationspumpen som jag sett kan börja låta konstigt.
Jag tänkte jag skulle undersöka saken närmare idag men mina frågor är följande:
När pannan är avstängd så tillverkas inget mer varmvatten såklart, men är det ofarligt att använda kallvatten (spola toaletten, tvätta händerna te- och kaffevatten)?
Hur fort sjunker temperaturen i en 200 liters panna och när bör jag börja oroa mig för legionellatillväxt?
Finns det några andra faror med att stänga av en panna på det här viset?
Jag kommer förmodligen att kunna få tag på Vicevärden på eftermiddagen så att han kan komma och kolla men fram till dess vet jag ju inte ens om vi kan använda kallvattnet i huset.
Mycket tacksam för er hjälp ang. detta.
Mvh
Chrille
Min tanke är att det kan vara cirkulationspumpen som jag sett kan börja låta konstigt.
Jag tänkte jag skulle undersöka saken närmare idag men mina frågor är följande:
När pannan är avstängd så tillverkas inget mer varmvatten såklart, men är det ofarligt att använda kallvatten (spola toaletten, tvätta händerna te- och kaffevatten)?
Hur fort sjunker temperaturen i en 200 liters panna och när bör jag börja oroa mig för legionellatillväxt?
Finns det några andra faror med att stänga av en panna på det här viset?
Jag kommer förmodligen att kunna få tag på Vicevärden på eftermiddagen så att han kan komma och kolla men fram till dess vet jag ju inte ens om vi kan använda kallvattnet i huset.
Mycket tacksam för er hjälp ang. detta.
Mvh
Chrille
Tack och bock för svar!
Hej
Vice Värden kom och tittade på pannan. Det var cirkulationspumpen som lät illa och med lite enkelt fiffel så slutade den låta.
Han berättade att vi hade nya pannor på ingång under hösten så jag får väl ge mig till tåls några månader så blir det nytt och fräscht.
Tack för alla svar!
Mvh
Chrille
Vice Värden kom och tittade på pannan. Det var cirkulationspumpen som lät illa och med lite enkelt fiffel så slutade den låta.
Han berättade att vi hade nya pannor på ingång under hösten så jag får väl ge mig till tåls några månader så blir det nytt och fräscht.
Tack för alla svar!
Mvh
Chrille
Klicka här för att svara