Jag planerar att använda sjövärme till mitt nybygge och undrar om någon här kan säga hur lång kollektorslang jag behöver utefter dessa fakta:

Huset är på 195 kvm i ett plan, skall värmas enbart med golvvärme från en Nibe Fighter 1235
+ 300 l extra VVB för bubbelbad.
Huset ligger 140m från vattnet, varav 40m närmast huset troligen bör isoleras pga att avloppet måste gå i samma dike (sprängt i berget).

Tack på förhand!

du ska ha en 1135 & vpa 300/200

eller var det det du menade?

vad har din hustellverkare angett för förbrukning & toppeffekt

Har inte fått någon info om det ännu, brukar man få det?
Huset är egenritat men levereras av Myresjöhus, Nibe 1235 + VVB + FTX-vent ingår i huspaketet.
De borde alltså kunna ge mig informationen jag behöver?
Det jag var ute efter var längden på kollektorslangen.

Hustillverkarna ska kunna ange vilket effektbehov huset behöver vid eran uppgivna innetemp o medeltempen på orten, Då kan ni välja en pump som dimesioneras så att elpatron aldrig behöver gå o även avgör hur mycket slang ni behöver..

Vad Carman menar med val av pump är att ni ska ha 1135 då den är utan beredare då ni ska ha extern beredare medans 1235 har vvberedare vilket ni inte ska ha..

195 m2 bör inte behöva mer än en 1135 8 kW då den ger 8,2 kW vid 0/35° o varmare ut behöver ni inte med golvvärme, Men som sagt ange för tillverkaren vad ni vill ha för innetemp o håll inte ner den utan snarare upp (22° inne kanske?) så ska dom kunna ange vilken max effekt huset behöver..

Ni kanske behöver en volymtank oxå då 195 m2 golvvärme bara innehåller ca 160 liter vatten..

Jag tycker du skall dra ut slangen så långt ut att du kan suga/pumpa havsvattnet runt. D.v.s ta in det i ena slangen upp till pumpen och sedan skicka tillbaka det i den andra slangen. Du har då möjlighet att alltid få plusgrader in till pumpen och därmed högre verkningsgrad. Slangen in bör då ligga på ett djup där det inte är risk att det bottenfryser. Returslangen bör inte vara i närheten av inloppet. Med utgångspunkt från detta kan du välja värmepump. Tillverkarna har bäst kläm på vad som är lämpligt i detta fall.

Det kan vara ganska skönt att slippa bry sig om att värmeväxlaren bli full av skit . Sen behöver du nog olika värmeväxlare om du mot förmodan skall köra med sjövatten in i maskinen och vad jag vet så kan man ej få Nibes maskiner med coaxial växlare från fabrik dom brukar vilja ha mellanväxlare och då var ju hela vitsen med sjövattnet borta .Jag hade nog lagt lite mer slang för att kompensera för värmeväxlingen mellan slang och vatten .Räkna ca 20 watt per meter slang .lägg två paralella slingor så att tryckfallet inte blir för stort.

den där vvb som ingår, om det är en el beredare, så ska du amsolut inte akseptera det. det är en felkonstuktin

CarMan skrev:
den där vvb som ingår, om det är en el beredare, så ska du amsolut inte akseptera det. det är en felkonstuktin
Näe det är det inte....:rolleyes:

Ojoj, låter som man har en hel del att diskutera med husförsäljaren nästa vecka.
Man är ju ganska ny inom området så det är tacksamt att det finns forum som detta och vänliga själar som delar med sig av kunnande och erfarenheter. Dock får man ju räkna med att alla tycker lite olika.
Ska höra mig för men antar att jag återkommer hit snart :)
Tack så länge alla!

MathiasS skrev:
Näe det är det inte....:rolleyes:

klart det är en felkosntuktion att i ett nybygt hus från början bygga ett system där man har en värmepump med 160 liters varmvatten beredare & sen seriekoppla en 300 liters elberedare med denna.

ett korekt system ska ha en värmepump utan varmvatten beredare, sen koppla den mot en VPA på 300 liter innermantel (en varmvatten beredare byggd för värmepumsdrift, uten el)

självklart vill man ju att värmepumpen ska göra billigt varmvatten, varför skulle man vilja har varmvatten från en dyr elpatron, neä man har möjlighet att få det til en tredjedel av priset?

jag röstar för en Nibe 1135-8 + VPA300/200

CarMan skrev:
klart det är en felkosntuktion att i ett nybygt hus från början bygga ett system där man har en värmepump med 160 liters varmvatten beredare & sen seriekoppla en 300 liters elberedare med denna.

ett korekt system ska ha en värmepump utan varmvatten beredare, sen koppla den mot en VPA på 300 liter innermantel (en varmvatten beredare byggd för värmepumsdrift, uten el)

självklart vill man ju att värmepumpen ska göra billigt varmvatten, varför skulle man vilja har varmvatten från en dyr elpatron, neä man har möjlighet att få det til en tredjedel av priset?
Livet är inte så svart och vitt som du gärna vill göra gällande när du diskuterar på nätforum. Vi har ju pratat om detta förut och jag ser ingen anledning till en repris.

du får gärna påminna mig om en fördel med att värma 300 lioter vatten med el istället för med värmepumpen, för jag mins inte vad vi diskuterat tidigare.

Denna ihop med en 1135-8 http://www.ivt.se/products.asp?lngID=710&lngLangID=1
Verkar ruskigt smidigt med volymtank på 120 l ihop med 286 l beredaren, Även exp.kärlet i lådan som har måtten 70x77x197 cm :)
Golvvärme på 195 m2 har bara 150-160 l vatteninnehåll så större volym är nog inte fel..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.