Jag har en Thermia diplomat 8 från 2003 och när den går igång knäpper det i elementen. Antar för att det på kort tid blir stor tempskillnad på vattnet till elementen.
Kan det vara så att ljudet kommer sig av att rören rör sig i sina hållare och att det ljudet kommer även med volymförstorare installerad men efter lite längre tid?

Jag funderar på att sätta in en volymförstorare/arbetstank efter vp och före elementen.
Hur stor bör den vara? räcker 50 l eller bör jag gå till 2-300l?
Kan jag ta en gammal varmvattenberedare man kan finna billigt?
Hur många ventiler bör jag ha?
Är det vettigt med en mellan de två Tkopplingarna och en på till och frånledningen till varmvattenberedaren?
Bör jag koppla tillvattnet till den blå tilloppsanslutningen eller den röda utloppsanslutningen på varmvattenberedaren?
Mvh
Karl

Om det är knäppningar i din radiatorer för att det går från kalla till varma så är det väl inget att göra något åt. Volymförstorare försår inte vad du menar men det är ju just det att volymen ökar på vattnet beroende av temperatur ökningen och därför har man expansionskärl som sköter den saken. Sitter vid eller i pannan och är en röd burk.

50 liter räcker för att få bort/minska knäppningarna. Jag kopplade en nibe 200liters beredare till min 11kw för att minska starterna.
Koppla in på röd och ut på blå (spelar egentligen ingen roll men för att minimera risken för knäppningar så hinner vattnet blanda sig mer då)
Ventiler behöver du egentligen inga om du inte vill kunna koppla förbi tanken, du sätter ju tanken i serie på stigaren.

//Niclas

Hej Knäppningar uppstår när växelventilen växlar mellan värme och varmvatten och utjämningskärlet ska sitta mellan växelventilen och radkretsen.Dina knäppningar kommer minska men det är inte säkert att dom försvinner helt.Jag misstänker att du inte kommer göra jobbet själv så ta in offert det är inte jättestora pengar vi pratar om.

Montera volymförstoraren på framledningen alltså i före elementen.
Då får du både en volymförstorare och knäpptank i 1
Ut från vp in i toppen på knäpptanken och ut till elementen ifrån botten.
50 liter min. bör den nog vara på
Har du en gammal vv-beredare så från vp-ut in på röd anslutning på vv-beredaren och ut till elementen på blå
Tänka på är 50 liters vv-beredare har bara R15 anslutningar
200-liters har R20

Skaffa en större så får du fördelar med mindre start stopp på köpet 100-200 liter blir nog bra men kolla anslutningarna så du inte stryper flödet och koppla in på toppen och ut till rad i botten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.