våran har gott som tåget i över 3 år, en riktig sparbössa.
köpt av vkg.se, en "svensk" modell s.a.s.

Jocke

Vad betyder felkod 11 Har en Panasonic 9hdke

Kompressorfel, eller egenterligen kretskortet i utedelen men det är kompressorn som måste bytas. Anmäl H16 så byter de till en ny utedel

Luckyman skrev:
Kompressorfel, eller egenterligen kretskortet i utedelen men det är kompressorn som måste bytas. Anmäl H16 så byter de till en ny utedel
Efter att den stått avslagen ett dygn provsstartade jag den och nu går den normalt igen.
Den har repats tre ggr först bytte de ett kretskort i utedelen för att den isade igen och då blev jag av med igenisningsproblemet. Sedan fick jag lagerljud i innerdelen så då bytte dom lager sedan fick jag problem igen den gav ingen värme då bytte dom en ventil i utedelen. Enligt Friginor är min modell (he9dke) en av dom bättre med scrollkompressor Har kvar garanti via SOLID försäkring till augusti 2010. Frågan är om man ska be dom kolla den ändå när jag får felkod F11 eller är det en gammal kod som ligger kvar i systemet..

jag hade högt ljud på innerdelen. skrev ett brev till citcop där jag köpte den har haft pumpen i 4år och jag fick betala 375kr i expeditionsavgift för en ny motor med keramiskt lager. tycke att dom har skött det jättebra med tanke på att en ny motor kostar runt 2000kr

nån som vet hur det fungerar med termostatregleringen? var sitter avkännaren ?

jag blippade upp min till 26 grader för att få konstanta 22 i verkligheten i det rum där innedelen sitter (har "sverigepump")

Hej alla,

Flyttade in i ett hus där den förra ägaren blev grundlurad av Allvärmeteknik som säljer dessa i Värmland. De är rena bedragarna. Det är inte ens Panasonic värmepumpar även om märket sitter kvar, det är Kinnan AB som modifierar dessa värmepumpar och blir det kallare än -10 grader, ja då är det bara hälsa hem och hoppas man har annan uppvärmning.

Enligt Allvärmeteknik så är deras luftvärmepump som förra husägaren köpte för 55000kr, bara till för "tillskottsvärme" inte "uppvärmning".

Då frågar man sig ju hur dessa bedragare tillåts vara på markanden, inte sant?

I Sverige finns två tillverkare som gör värmepumpar för nordiska klimatet som ger värme ner till -25 grader, dessa är Thermia och IVT, ingen annan klarar detta.

Kommer själv slänga ut den här skroten då de inte ens inom garanti tiden vill göra något åt en icke fungerande luftvärmepump.

Ska man anmäla en sådan händelse till SVEP, ja då tar de en "entré avgift" för anmälan på minst 1500kr, så man har inget konsumentskydd gällande dessa luftvärmepumpar. Så en jättevarning för luftvärmepumpar som inte är gjorda för nordiskt klimat, och oavsett vad tillverkaren lovar så håller bara just Thermia och IVT.

Själv är jag i elektronikbranschen och har aldrig sett så dåligt tillverkade och modifierade luftvärmepumpar som Allvärmeteknik säljer. De innehåller de absolut billigaste komponenterna och sensorer som är gjorda för att gå sönder. Det är skrämmande. Thermia och IVT satsar på kvalitetskomponenter och de pumparna håller också och kostar maximalt hälften av vad den förra ägaren lurades att betala för den här pumpen i min fastighet.

Panasonic ska hålla sig till att göra TV apparater, men okej knappt de håller ju mer än tre år så....

Värmlandhusägaren... vad är det för en panasonic pump du har ??
Min panasonic luftvärmepump installerade vi i huset 2003 och den fungerar hur bra som helst fortfarande. Är i skrivande stund -17,5 grader ute och den värmer fortfarande.
Det enda vi har gjort är att byta lager i fläktmotorn på inomhusdelen för ca 3veckor sedan.
Och dom kostade ju nästan ingenting att köpa.
(Pepparkakshuset) sitter inte avkännaren under högra filtret på inomhusdelen (om du står framifrån)Det ser ut som kylfläns under filtret och där kommer det fram en kabel med nån manick på som jag tror är avkännaren.

Det är som sagt bara märket Panasonic på den, men heter 7001 AVT. AVT = Allvärmeteknik

Har läst tråden lite nu. Så om man har en panasonic luftvärmepump som är från tex 2005 ca, och som väsnas rätt bra. Både fläkten utomhus, samt fläkten inomhus. Är det dags för en ny att införskaffas?

Personligen tycker jag att det är helt galet att köpa en ny värmepump bara för att fläktmotorn väsnas. Det är väl bara att byta ut den och fortsätta spara pengar med en pump som antagligen betalat sig flera gånger om? Fläktmotorer med keramiska lager som håller extremt länge finns idag att få tag i för en i sammanhanget billig peng, det är bara att googla på reservdelsnumret, t.ex. CWA981056CB eller CWA981149CB (CB betyder keramiskt lager).

Det blir väl ett bra sommarprojekt ;-)

Jag har för mig att en fläktmotor till min innerdel kostar ca 1500kr och lager finns det på biltema , både vanliga och keramiska . :)

Tar gärna emot tips på webshop där keramiska 608-lager går att köpa av _garanterad_ hög kvalité.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.