Jag renoverar i hallen där innedelen till vår Foma värmepump sitter. Jag skulle vilja demontera den och vad jag kan hitta i ett forum för värmepumpar så ska det bara vara att koppla isär den och återansluta när jag är färdig. Jag ser i monteringsfoldern att det är så den ansluts. Den är redan fylld och vacumsatt vid leverans. Ska vara ngn slags kopplingar som är självstängande.
Jag vill bara höra om ngn kan bekräfta detta. Vill ju inte råka släppa ut gasen i huset.
Skickat från min mobil
Jag vill bara höra om ngn kan bekräfta detta. Vill ju inte råka släppa ut gasen i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skickat från min mobil
Ingen som vet vad som gäller på dessa pumpar?
Det ser ut som snabbkopplingar men man kan aldrig garantera.
Vill även säga att ibland fungerar inte snabbkopplingarna och det pyser ut en del gas när man delar på dem, akta fingrar och ansikte kan ge frostskador.
Vill även säga att ibland fungerar inte snabbkopplingarna och det pyser ut en del gas när man delar på dem, akta fingrar och ansikte kan ge frostskador.
Kylläge först så gasen går till utedelen.
/Kent
/Kent
Jag har läst instruktioner för andra pumpar där man ska stänga en ventil på utedelen, köra kylläge som du skriver, sen stänga andra ventilen. Men på min utedel finns inga ventiler att stänga. Menar du att om jag kör kyl några minuter så kommer all gas att samlas i utedelen, trots att inga stängda ventiler håller den kvar där?
ringde en kyltekniker nu som var tveksam till om det går att plocka isär detta utan att det pyser ut. Kanske får chansa i helgen och se. På ett sätt skulle jag inte ha ngt emot att bli av med den, men varma, fuktiga sommardagar kan det vara skönt att ha på den en stund.
Vi har fomas efterträdare e/s uppe i fjället och dessa är identiska vad jag vet. Är typ snabbkopplingar som påminner om hyd.kopplingar, med en hane som öppnar till när de skruvas ihop och skall stängas när de skruvas isär. Kan dock bli litet läckage precis i stäng-ögonblicket.
För att förtydliga; ja det skall gå att skruva isär samt återmontera, dock med ett litet läckage.
Edit; var noga med en mothållande nyckel när du skruvar isär/ihop kopplingarna. Vrider eller bryter man kopparrörena blir de ganska spräckliga.
För att förtydliga; ja det skall gå att skruva isär samt återmontera, dock med ett litet läckage.
Edit; var noga med en mothållande nyckel när du skruvar isär/ihop kopplingarna. Vrider eller bryter man kopparrörena blir de ganska spräckliga.
Redigerat:
Tack. Jag ska prova snart och ser hur det går. Undrar fortfarande lite kring det där med att köra på kyla och samla gasen i utedelen på dessa pumpar.
Jag har nu skruvat isär dessa och det gick galant. Ingen gas som pyste ut. Smidigt. Nu kan jag ju bara återansluta den sen så är allt frid och fröjd.
Klicka här för att svara