15 411 läst ·
16 svar
15k läst
16 svar
Behövs extra cirkulationspumpar Nibe 1245
Jag vet att installatören ville pracka på mig en tank till för att jämna ut. Hade dock fått tipset att installatörer gör så för att slippa justera in pannan ordentligt. Vi är familj på 2vux och 2 barn och varmvattnet har aldrig tagit slut. Och på värmesidan är ju tanken att slingornas vattenvolym skulle agera tank.smurfen72 skrev:En vp av en viss storlek kräver ett visst flöde för att gå bra men brukar rekomendera en diff på 7-8 grader men du vill antagligen ha lite lägre diff eftersom du har golvvärme så du kanske kan gå ner till 5-6 grader och det ställs genom att minska flödet genom vp och det gör man genom att ändra farten på varma cp eller om man har strypta slingor att öppna strypningen. Eftersom du inte har arbetstank/bufferttank så måste allt flöde som vp vill ha att gå genom slingorna och det kan funka bra om man har lite tur att alla slingornas flöde och det flöde vp vill ha är samma annars för man kompromissa för antagligen kommer vp att få lite för högt flöde och slingorna lite för lågt men det blir så utan en tank som separerar flödena. Gradminuterna är det som styr när kompressorn ska starta 3 minuter med 2 grader under börvärde på framledningen ger -6 gradmin och när det blir -60 (default) så startar kompressorn och jobbar tills den när gradmin 0 och sen börjar det om. Om start av kompressor står på -60 så bör det gå att minska till tex -120 så får du mindre starter men blir det för lågt med -120 kommer inne/golvtempen åka jojjo och du får öka lite.
Har snokat runt lite mer i menyerna och kommit fram till följande.
4.2 Driftläge
Auto (Här är bara kompressorikonen aktiv, två andra ikoner är överkryssade, den ena är tillsats den andra vet jag inte vad det är)
4.9.1. Driftprioritering
Varmvatten 30 min
Värme 30 min
4.9.2 Autolägesinställning
Stopp av värme 20grader
Stopp av tillsats 15grader
Filtreringstid 0h
4.9.3 Gradminutsinställning
Aktuellt värde 0 GM
Start kompressor -100 GM
Start tillsats -400 GM
Diff mellan tillslag 100 GM
5.13 Max diff framledningstemp
Max diff kompressor 10 grader
Max diff tillsats 7 grader
5.18 Driftläge köldb pump
Intermittent
Driftläget var auto på värmesidan, hade blandat ihop pumparna.
5.6 Tvångsstyrning
Inget är aktiverat men både köld och värmepump står på 50% så nu fattar jag varför procenten är olika, man kan tvångsstyra pumparna i valfri hastighet.
Värmebärarpump bör väl stå på 100% och aktiveras när jag justerar flödet i slingorna?
Hittade lappen med slingornas flöden
1. Vardagsrum 32kvm x 50watt = 1600watt. 195l/h = 3,3l/min.
2. Kök 14kvm x 50watt = 700watt. 86l/h = 1,4l/min.
3. WC 6kvm x 50watt = 300watt. 37l/h = 0,62l/min.
4. Kontor 6kvm x 50watt = 300watt. 37l/h = 0,62l/min.
Totalt blir detta ca 6/min
Höjer jag någon av slingorna nu sjunker de andra. Slingan för vardagsrummet är helt öppen för att precis komma upp i 3,3l/min.
Just nu står flödet på 0 liter/min i alla slingor så jag antar att Värme CP står stilla helt just nu? Cirkulerar den bara vid behov? Jag trodde den gick med 70% vid ekonomiläge dvs när kompressorn inte går?
Det är visserligen enkelt att justera värdena som NIBE säger, men svårt att förstå för en lekman vad det innebär och vad optimala värden är.
Jag har inte satt upp några rumsgivare ännu, vill få pumpen att gå perfekt innan eftersom man bara kan sänka värmen med rumsgivarna, d.v.s. stänga flödet i slingan helt när en viss temp uppnåtts.
Är bara som sagt lite konfundersam över den inbyggda värmebärarpumpen, kommer den verkligen klara att trycka runt vatten i 12 slingor i tre plan? ev. även en slinga på vinden om den inreds.
Har för mig att en 6 kw vp vill ha ca 8 liter per min men är osäker på om det stämmer. Använd inte termostaterna till golvärmen om flera stänger kommer vp få lågt flöde eller lite vatten volym vilket leder till många start stopp vp har en inbyggd reglering använd den så kommer den hålla längre och du spar mera pengar eftersom driften blir bättre. Tror inte installatören ville luras han visste nog vad han pratade om man vill ha optimal drift.
Klicka här för att svara