Hej, jag har en luftvärmepump av märket Panasonic som är ett par år (ca 5-6 år). Nu hade jag tänkt att flytta denna värmepump och läst på forumet att man kan demontera enligt nedan.
Demontering.
1. Starta värepump i kylläge kör ca 2min.
2. Stäng av utedelen (ventilen på tunna röret).
3. Låt pumpen gå ca 1-1,5 min.
4. Stäng av ventilen på det grövre röret.
5. Bryt strömen till pumpen.
6. Demontera bort pumpen.

Missat något?

Men därimot har jag inte hitta information angående installation, är det bara att koppla in rören igen och öppna ventilerna (spelar det någon roll vilken ventil som öppnas först?) och starta pumpen? Eventuellt har jag tänkt att korta av rören, påverkar detta?

Hoppas någon har tid att förklara.......:)

• Gilla
ChristopherB och 1 till
  • Laddar…
Kika värmepumpsforumet där finns en del tips.

Din har ju några år på nacken så det kan vara värt att chansa annars skulle jag
lägga ut en slant för att få det gjort ordentligt.

När du monterar upp den igen måste man vakuumsuga rören innan man öppnar kranarna, för att få ut luft och fukt.

• Gilla
Grovlimpan
  • Laddar…
FrittDrag_II skrev:
När du monterar upp den igen måste man vakuumsuga rören innan man öppnar kranarna, för att få ut luft och fukt.
Det är ju inget måste men man bör göra det. Hade jag en pump som TS som redan gått 5år och inte är värd så mycket längre kanske det kan vara värt att chansa. Får du betala fullt pris för en tekniker som ska vakumsuga så är det ju snudd på lika mycket som pumpen är värd. Vet flera som har kört i många år utan problem med "hemmaflyttade" pumpar.

Frågar du någon som jobbar med detta så blir svaret att kompressorn kommer rasa väldigt snart om du inte vakuumsuger.

• Gilla
Duckface21
  • Laddar…
Okej, tack för snabba svar och info, Suhagg och FrittDrag_II. Som sakt pumpen är ganska gammal. Flytten kommer att ske om ett par veckor, ev kan jag få tag på en vakuumpump.

Hade också tänkt flytta min pump lite men hittar inga ventiler att skruva på?! Var sitter de egentligen?
Har skruvat upp ytterdelen men hittar som sagt inga.
cu-ce9hke heter min ytterdel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.