Vi har ett litet hus (ca 50kvm) - en sommarstuga ombyggd till åretrunt boende, tilläggsisolerad, med 3-glas Elitefönster.
Vi har direktverkande el samt braskamin.
Nu skall vi installera en Mitsubishi värmepump.
Några frågor kring detta:
1. pumpen skall installeras i vardagsrummet (3x4 meter). Är det bättre att installera en väggmodell eller ta bort el-radiatorn och installera en golvmodell där istället?
Nedan skiss över vardagsrummet, jag antar att pumpen skall placeras någonstans vid fönstret?
2. Vi har planerat FD25 - låter det bra? Eller finns det bättre alternativ?
Vi har direktverkande el samt braskamin.
Nu skall vi installera en Mitsubishi värmepump.
Några frågor kring detta:
1. pumpen skall installeras i vardagsrummet (3x4 meter). Är det bättre att installera en väggmodell eller ta bort el-radiatorn och installera en golvmodell där istället?
Nedan skiss över vardagsrummet, jag antar att pumpen skall placeras någonstans vid fönstret?
2. Vi har planerat FD25 - låter det bra? Eller finns det bättre alternativ?
Nja, det sitter ju fläktar som övervinner det utan problem. Jag har inte sett golvmodellen live, men av bilderna jag sett så såg den rätt stor ut?
Det viktigaste är att få inomhusenheten placerad så optimalt som möjligt för värmespridningen.
Det viktigaste är att få inomhusenheten placerad så optimalt som möjligt för värmespridningen.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det sitter utomhus, jag antar det är samma oavsett om inomhusenheten är golv eller väggmodell. Tänk på att det skall sitta en låsbar säkerhetsbrytare före pumpen om den inte ansluts med stickkontakt. Med stickkontakt så kan du enkelt sätta en elmätare för att ha koll på elförbrukningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden