BerraSWE skrev:
Okej så du tror att man kan spara så många kwh med bergvärmen då ?
Skulle vara rätt nöjd om jag kunde komma under 10.000kwh, jag har nog en vanlig hushållsel runt 4000kwh per år.
Hej Visst kan det bli mer men allt beror ju på vad du räknar på när du nämner 18000kwh men du måste titta på vilken zon du bor.Om du räknar på energiurtaget från ditt berg så är det inte helt omöjligt att ditt kb in hamnar på 0 när det är -20 ute och det ska du jämföra med atec när det är -20(och då får du stötta med el-patron) det är inget ovanligt med bergvärme som klarar ner mot -25 utan att el-patron måste stötta men det finns ju ingen garanti för att det skulle bli så.Sedan är det en annan sak du ska tänka på och det är din Atec och det är märkeseffekten på din 9kw och den ligger på 2.9kw(och nu vet jag inte viket paket du har valt) och om vi räknar på din årsmedelförbrukning och tar 18000/8760 så hamnar vi på ca 2.0kwh och det är lite högt om du tittar på din 9kw Atec som drar runt 2.9kwh så kanske en thermia diplomat på 8kw skulle passa bättre och den har en märkeseffekt på 2.3kw men det kan din installatör berätta mer om vad som passar bäst just för dig men nästan det som är viktigast är att din installatör vet vad han/hon pratar om.Man vill inte ha en för lite pump för då finns det risk för att den måste stötta med el-patron och det är ingen större fara med det men det kostar och man vill inte ha en för stor pump med risk för att volymen i ditt system blir för litet ned följd att du får många start och stopp och att du måste sätta in en volymtank.Om en berg/markvärmepump klarar ner mot -20 utan att patron går in och stöttar brukar det bli bra driftkostnader men ta referenser på din installatör för det är ju en rätt stor investering du ska göra och då vill du narturligtvis att det ska bli så bra som möjligt.

• Gilla
youji
  • Laddar…
Registera dig på varmepumpsforum.com och be forumisterna där att hjälpa dig. Du får hjälp med dimensionering och besparingskalkyler så du blir en bättre beställare.

Det här med elpatron eller inte bottnar i hur du dimensionerar din anläggning. Det är inga problem att ordna så du slipper el-tilskott helt och hållet men det ger en större investering än annars. Det gäller alltså att sia in i framtiden om vad framtidens elpriser blir för att hitta rätt balans mellan effekten på värmepumpen och behovet av el-tillskott.

Jag har iaf bestämt mig för bergvärme. Nu är det mer vilket märke man ska köra på, det lutar åt CTC Ecoheat 306 eller 307. Kan även välja Bosch hos den leverantören, men jag tycker CTC känns som ett mer beprövat märke och att själva värmepumpen verkar enklare att hantera med sin touch skärm.

Bosch är IVT så du kan nog lugnt välja även en sådan.

Bergvärme kostar lite extra men de flesta verkar anser att en berg vp har längre livslängd än luft vatten samt att när det är dags att byta vp så kan man köra vidare med samma borrhål med luft vatten får man ofta byta både inne samt utedel dvs andra gången blir det billigare med bergvärme. Vad man ska välja beror nog lite på hur man räknar det finns vinnare hos båda alternativen.

Vi har bestämt oss för bergvärme. Håller på med att ta in offerter nu men har inte bestämt oss. IVT eller Thermia lutar det åt. Har några vänner som har olika anläggningar o alla är nöjda utom en som har en Nibe.

Den lösning som har absolut lägst investeringskostnad borde vara att installera en pelletsbrännare i befintlig vedpanna. Då gör det inte längre någonting att du inte har acktankar, och du håller ävan fortsättningsvis skorstensstocken varm vilken kan vara bra för huset. Många som går över från eldning till värmepump åker på mögel på vinden.

Nackdelarna med pellets är att det inte är arbetsfritt och att priset per kWh borde bli högre än för bergvärme.

Pellets är skit! Rengjorde min igår då den envisades med att stanna i tid och otid.
Samma sak som med bergvärme bara lite billigare delar om något går sönder(vissa delar dvs)

Det spelar nog in lite vad det är för en NIBE-pump de har men jag tror absolut att det finns många nöjda nibeägare med de nya maskinerna. Dock är jag nog lite partisk.

Att någon är nöjd eller missnöjd med BV-anläggning har för det mesta inget att göra med fabrikatet på pumpen. Det viktiga är att anläggningen är dimensionerad och installerad korrekt. Något som många rörkrökare har problem med enligt min åsikt.

pelpet skrev:
Den lösning som har absolut lägst investeringskostnad borde vara att installera en pelletsbrännare i befintlig vedpanna. Då gör det inte längre någonting att du inte har acktankar, och du håller ävan fortsättningsvis skorstensstocken varm vilken kan vara bra för huset. Många som går över från eldning till värmepump åker på mögel på vinden.

Nackdelarna med pellets är att det inte är arbetsfritt och att priset per kWh borde bli högre än för bergvärme.
I ett hus med självdrag är det den varma murstocken som är motorn i ventilationssystemet. Slutar man att elda, så måste man säkerställa ventilationen på annat sätt (läs: installera mekanisk ventilation). Annars är det stor risk för fuktskador, och inomhusluften blir unken och dålig.

Det är förvånansvärt hur ofta folk glömmer/struntar i att installera ventilation, när man skrotar pannan.

Det kan fungera ändå. I mitt hus så har det sedan 80 talet eldats med pannan i garaget. Numera är det vp men har ändå bra självdrag. Kan utan problem suga fast ett papper på ventilerna.
Dock så är det en avfuktare i källaren som backup på sommaren men det är knappt den behövs. Det har blivit ett par liter vatten bara

Om det inte är något fel på vedpannan kan du gärna fundera på att behålla den. Pappa har bergvärme med vedpanna (gammal kombipanna med förseglad oljebrännare) och han tycker det är väldigt bra att kunna kompletteringselda när det är som kallats eller stänga av bergvärmen och bara elda med ved för varmvatten på sommaren Plus att vedpannan funkar när det är strömavbrott...

Håller med installerade bergvärme för ca 2 år sen men att slänga ut panna och acktankar hade jag inga planer på bättre att docka ihop det så man kan elda när man vill och när det är strömavbrott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.