Hej.

Vi ska till veckan titta på ett hus där energibesiktningen visar att besiktningsmannen var överraskad över nuvarande ägarnas driftskostnader, trots jordvärmepump och inga anmärkningsvärda täthetsproblem och ett mkt väl underhållet hus - även på dom 'tråkiga' sakerna som att foga om tegelfasader.

Besiktningsmannen noterade att det troligen är så att elpatronen slår till för ofta vilket får mig nu att fråga:


  • Vad är det för olika möjliga anledningar ni kan se till det?

Självklart kan en av anledningarna vara att man helt sonika kört högre värme än man borde, så bortsett från det - vad är det mer som kan gått fel? Har ni någon gissning om omfattningen på att åtgärda olika möjliga problem är det också intressant. Vi räknar naturligtvis med att ta dit en fackman för kontroll, ifall det är så vi budar och 'vinner', men det hjälper ingen om vi inte försökt sätta oss in i det innan vi ger oss in i en budprocess.
 
Ligger jordvärmeledningarna för grunt? Kanske ni skulle borra för bergvärme istället? Kom ihåg att säga till om att de ska borra djupare än nödvändigt, ibland är det lite snålt tilltaget och då går el-patronen igång.
Kanske fönstren läcker värme, ett modernt fönster är ju bra o ha, det går ev o spruta lös-ull på vinden.
 
Det kan också vara fel på plattvärmeväxlaren i aggregatet... då drar den mycket mer.
 
.... För små radiatorer, felinställningar i menyn osv osv

Finns massor med tänkbara orsaker.
 
Underdimensionerad värmepump, eller än värre, underdimensionerad slinga.
 
Är det hög eller låg temp radiatorer?
 
Lite respons på svaren:

- Huset är i Skåne, så jag är lite osäker på om bergvärme ens är ett alternativ. Huset har rejält med mark, så det vore överraskande om man dragit för lite. Storleken på värmepumpen ska jag spana in när jag är på visningen.
- Ska kolla med ägarna om hur mycket man grävt ned och var när vi kikar på huset.
- Plattvärmeväxlaren? Isf borde dom kanske haft år då det var bättre ekonomi - ska be ägarna kolla på det med energibolaget. Vore ju' smidigt om det var något sådant annars, så man kanske också får koll på var driften 'borde' ligga.
- Fönster är hyfsat nya, samt omnämnt i protokollet som tätade på ett vettigt sätt.
- Det är vattenburen golvvärme i några av husen - ska spana på radiatorerna när vi tittar på huset. Golvvärmen är lite av en riskfaktor så tillvida att det ju' är lätt att lockas till för hög värme.

Tack för svaren som kommit fram till nu. Fler och mer utvecklat hjälper än :)
 
Enk Projektet skrev:
Är det hög eller låg temp radiatorer?
Oj - det hade jag inte koll på att det kunde vara skillnad på. Vad borde det vara?
 
Trasselkalle skrev:
Oj - det hade jag inte koll på att det kunde vara skillnad på. Vad borde det vara?
Om det är hög temp radiatorer så krävs kanske en framlednings temp till radiatorerna på 80 grader....värmepumpen kanske kan lev 55-60 grader och då kopplas elpatronen in för att kunna lösa det....
 
Normalt skiljer det inte så mycket i driftkostnad med en lite underdimensionerad jordvärme anläggning mot en som är rejält dimensionerad men om det sitter så små radiatorer så att det behövs högre temp än vad vp klarar att tillverka så blir vp till en ren elpanna och då skiljer det mycket om man kör så ett antal veckor per år och det är inget som märks annat än på elräkningen. En vp som är några år gammal brukar klara ca 55 grader i framledning med endast kompresorn men returen får inte överstiga ca 48 grader i retur för då blir det elpanna.
 
Enk Projektet skrev:
Om det är hög temp radiatorer så krävs kanske en framlednings temp till radiatorerna på 80 grader....värmepumpen kanske kan lev 55-60 grader och då kopplas elpatronen in för att kunna lösa det....
Aha - strålande. Det hade jag inte koll på. En sak till på listan att kolla upp när det gäller radiatorerna då :)
 
smurfen72 skrev:
Normalt skiljer det inte så mycket i driftkostnad med en lite underdimensionerad jordvärme anläggning mot en som är rejält dimensionerad men om det sitter så små radiatorer så att det behövs högre temp än vad vp klarar att tillverka så blir vp till en ren elpanna och då skiljer det mycket om man kör så ett antal veckor per år och det är inget som märks annat än på elräkningen. En vp som är några år gammal brukar klara ca 55 grader i framledning med endast kompresorn men returen får inte överstiga ca 48 grader i retur för då blir det elpanna.
Tack för en bra utveckling! Finns samma risk till vattenburen golvvärme, eller är det just radiatorerna jag ska kolla upp för detta?
 
Om framledningen är 80 grader lär antagligen returen vara runt 60 grader och då går den enbart på elpatron det är normalt inga problem att lösa byt några raddar eller installera flera eller ev nån fläktkonvektor om man tål ljudet från dom.
 
Ljud i onödan pallar jag inte med (inte min fru heller för den delen) så det får bli fler radiatorer eller helt sonika effektivare isf. Brukar det framgå någonstans vad framledning och retur är för temperatur (jag vet tyvärr inte än vilket märke det är på pumpen)? Jag hoppas väl att det är mer eller mindre standard att det framkommer på ngn display, men men... det kanske är för smidigt om det var så...

Är det 'aj-kontroll' med en van hand på rören eller finns det ngt smart annat sätt att få koll på temperaturen ifall det inte finns en display?
 
Det kan ju vara så enkelt att det är gränsfall och då kan det räcka med att justera flödena på raddarna så att kompressorn går hela tiden med hjälp av elpatron när det är som kallast. Det bör finnas en display där kurvlutningen framgår men den kan vara felaktigt inställd om det andra är fel. Om tex kurvlutningen är för hög och man justerar ner tempen med termostaterna på raddarna så drar vp mera ström men inte så grymt mycket mera gissar på max 20%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.