Akahigi
Om man tänker sig att man ska ha en ackumulatortank, och ska ha frånluftvärmepump, vad är det då för skillnad på en (rätt dyr) svensk pump och typ den här:
http://kotly.com.pl/produkt-heat-pump-air-water-easyair-2-gt-small-2574.html?l=en

Den verkar vara på 2kw vilket (väl) är vad typ en Nibe frånluftsvärmepump är på. En ackumulatortank kostar 5000-20000 med möjlighet till två uppvärmningskällor plus patron.

I teorin kan man då återvinna frånluftsvärme för ca 15 000. Eller? Nibes panna verkar kosta ca 50 000. Vad är det jag missar?

En Nibe 370 får man för 37000 kr den har inbyggd styrning av elpatron framledningskurva samt har en inbyggd vv beredare den på länken har antagligen en enkel styrning för fast kondensering ingen elpatron ingen vv beredare men ska man köra mot en tank kan den säkert vara bra. Men varför vill du ha acktank till en frånluftare och jag skulle nog välja en Nibe 750 istället men då måste avluften isoleras bättre.

Akahigi
smurfen72 skrev:
En Nibe 370 får man för 37000 kr den har inbyggd styrning av elpatron framledningskurva samt har en inbyggd vv beredare den på länken har antagligen en enkel styrning för fast kondensering ingen elpatron ingen vv beredare men ska man köra mot en tank kan den säkert vara bra. Men varför vill du ha acktank till en frånluftare och jag skulle nog välja en Nibe 750 istället men då måste avluften isoleras bättre.
Tanken var väl att har man en acktank så kan man byta värmekälla eller köra fler. Finns ev. möjlighet till fjärrvärme, man kan dra en solslinga, jag har en fungerande kamin man kanske kan utveckla.

En 750 ligger ju på 85000. Men den verkar ju onekligen effektivare. 1.5 - 6 kW.

Har f.ö. redan en luft/luft. Vet inte hur mycket en frånluft ger ytterligare.

En nibe 750 får du för 65000kr

Akahigi
smurfen72 skrev:
En nibe 750 får du för 65000kr
Ah, jag kollade på rek priser...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.