Jag har en delvis renoverad källare där ca 40 kvm har isolering och 20 mm golvvärmeslang ingjuten. Tanken är ju att ha varma golv året runt. Nu börjar det bli dags att koppla in fördelarna mot värmepumpen ( Thermia diplomat 2010) via en pump med shunt, typ push 12 eller elpush. Jag stämde av med installatören, som också kommer att göra detta jobb, vilken lösning som är lämplig. Han rekommenderade då en elpush eftersom den cirkulerande vattenmängden är för liten för att min vp ska må bra. Det blir väldigt många start och stopp. Men samtidigt känns det ju avigt att välja direktverkande el när jag har vp. Dessutom skulle jag vilja köra en fläktkonvektor i tvättstugan sommartid och ha lite värme på den plus en handdukstork på övervåningen ( övriga termostatventiler stängs av).
Till frågan: kan man lösa problemet genom att knö in en 100 liters acktank? Då ökar ju mängden vatten som vp jobbar mot. Det borde också minska knäppningarna i rören vintertid.
/ Henrik

peternicklas
Ja, kör du på en 200l ack.tank. Så gör jag med värmen till mina element i källaren. Har golvvärme i övriga huset, funkar bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.