Hej jag hade tänkt byta ut mitt värmesystem i kåken och funderar då på om det går att stoppa in en luft/vatten pump och även ha en panna för att elda ved?
Har tillgång till billig ved men jag vill inte känna mig låst så därför vill jag kunna strunta en dag i att elda och då att luft/vatten pumpen går in av sig själv när tempen sjunker.
Går det?Kan jag ha ackumulatortank?och sista frågan går det att köra innesystemet ihop med poolen isf hur?

Tack på förhand
stefan

Om du primärt ska köra ved så blir det nog svårt att räkna hem värmepumpen. Bättre med en ren elpatron som backup.
När det gäller poolvärmning så värmer vi vår pool med husets värmepump. Det går en separat slinga från pannan som möter poolcirkulationen i en värmeväxlare. En lösning som funkar utmärkt på sommaren men funkar inte om huset kallar på en massa värme.

Men eldar du med ved eller hur värmer du huset?
och vad sätter du värmeväxlaren?

Ingen ved, CTC värmepump och CTC panna.
Som jag skrev så går en slinga från pannan via en värmeväxlare för att värma poolen. Den slingan kör jag ju bara när jag vill ha värmen till poolen.
Jag har poolpump o filter ståendes i pannrummet.

Hur stora ack-tankar kan man ha idag?så det räcker 2 dagar om jag eldar hårt?
Hur mycket extra värme går det åt på poolen?

Man kan ha hur stora acktankar som helst desto större desto bättre men hur stora som krävs för eldning varannan dag beror på hur mycket energi huset kräver samt att man måste ha tillräckligt stor panna så man hinner elda upp tempen.

peternicklas
Ska du använda en Luft/Vatten ska de helst på med flytande kondensering och då inga stora ack. tankar. Du kan använda t.ex. Nibe F2026 samt en SMO 10 för styrning av det hela. De har en massa olika typer av inkoppling på deras hemsida. Jag kör en gaspanna som backup till min Nibe F2025 och det funkar kanon. Med SMO kan du även koppla in poolvärme.

Varför inte stora acktankar ?

peternicklas
Med flytande kondensering styr du pumpen med en intern och en extern givare. När huset är uppe på börvärde så stannar den. Kör du med fast kondensering så arbetar pumpen mot ett fast börvärde och samtidigt har du en reglering till dina element som stänger av när huset är varm så att pumpen kan fortsätta att jobba upp till börvärdet.Fick det förklarat för mig av en på NIBE då jag ville ha stora tankar men det blev en 200l utjämningstank.

Funkar utmärkt med flytande kondensering och stora tankar om man kopplar så vp jobbar endast mot övre delen av tanken så blir inte volymen vp jobbar mot stor. Jag kör en Nibe 1245 8kw mot 2000 liter acktank självklart med flytande kondensering och det funkar utmärkt. Min vp regleras genom gradminuter som de flesta Nibe vp gör och jag har kompletterat med en extern framledningsgivare (BT25) monterad på acktanken som känner tempen som går ut på raddarna och om jag eldar så stiger tempen och vp stannar eller om den redan står så startar den inte för värme men den står för vv hela tiden. Jag har en extern shuntstyrning som reglerar tempen som går ut på radsystemet när jag eldar men när vp står för värmen står shunten helt öppen. Det gäller bara att hitta en kompetent installatör om man ska kombinera flera värmekällor många installatörer klarar inte jobb som ligger utanför standard installation.

peternicklas
Där ser man, jag har bara info från NIBE och vad de sa till mig. Nu skulle jag dock inte docka någon vedeldad panna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.