2 981 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Värmepump och COP - hur funkar det?
Tänk er att värmepump märkt 5 kW tillförd effekt och 15 kW avgiven effekt (dvs. COP 3) vid en viss temperatur på köldbäraren och en viss avgiven temperatur. Anta att jag höjer temperaturen på köldbäraren och därmed höjer COP, drar VP då mindre el (än 5 kW) eller ger den högre avgiven effekt (mer än 15 kW), eller kanske en kombination av båda?
Vad gäller i fallet jag sänker avgiven temperatur (t.ex. från 40 grader till 35)?
Vad gäller i fallet jag sänker avgiven temperatur (t.ex. från 40 grader till 35)?
Tack för svar. Frågan är då om den är märkt 5 kW så är det max förbrukning? Och 15 kW max avgiven effekt? Eller hur funkar det?smurfen72 skrev:
Om man vill veta effekten på en vp måste man veta ingående kb temp samt utgående vb. På många berg/mark värme vp mäter man vid 0 grader inkommande kb samt 35 grader utgående vb men det är inte alls säkert så är fallet utan det bör stå på nån märk skylt på vp annars vet man inte.
Klicka här för att svara
