Shad skrev:
samma här är nöjd med byggton förutom pannan, mitt hus är i för sig lite stort 170 + 70 övervåning + 50 garage, allt har golvvärme, problemet som uppstår är att framledning temperatur kommer inte upp i rätt värde med bara kompressorn, el patronerna måste in också, och vi har redan plus grader, och då förbrukade den ca 80-100 kw per dag,
nu har jag ändrat som det var från början men då uppstår problemet att framledning temp kommer inte över 27-28 när börsvärde ska ligga på 34 grader vid 4 grader ute,
Som du själv skrev så är F750 helt enkelt klart underdimensionerad för att klara av att värma upp en yta på 290kvm.

Rekommenderad max kvm storlek för F750 är 200kvm. Så trolig orsak till att ni enbart kan duscha varmt i 5 min är att systemet helt enkelt inte klarar av att värma mer samtidigt som det ska leverera varmvatten för uppvärmning av hus plus biyta, detta eftersom ni inte får några fel i larmloggan.

Bor själv i ett relativt nybyggt hus sedan snart 3 år med F750 och hade i början en hel del problem med HP larm, avfrostningsproblem och givar fel. Allt detta är nu åtgärdat och nu funkar värme och varmvatten som det ska.

Kan tillägga att vårat hus är betydligt mindre bara 132kvm, vi kan tappa upp ett bad plus duscha i ca 10-15 min innan värmen har sjunkit till mellan 35-40 grader.

Man tömmer normalt inte en beredare på 180 liter på 5 min så högt flöde har man inte i kran sen kan det ju ta lång tid att återladda beredaren med en klen vp annars är det samma typ av beredare i alla moderna Nibe vp och dom är bra på just vv produktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.