Har nyss flyttat in i ett för mig nytt hus.
Uppvärmningen sköts av en CTC elpanna Ecoel 1550 tillsammans med en Ecoair luftutedel.

Det som jag undrar över är hur jag ska få den att hålla inställd temp på pannan med enbart värmepumpen?
Mina värden just nu:
Ute +3 grader
Rum 20.5 (17.0)
Panna 38 (52)
Framledning 17 (5)
Panna nedre 36(40) Har inställt på 52, ändå visar den börvärde 40?

Pannan står så, och pumpen vill inte arbeta.
Varför jobbar den inte upp till inställda värden?
Har inga elpatroner inkopplade.

Har rumstempgivare och stor täljstensugn, därav den låga framledningen.
Är det den som ställer till det?

Rätt trött på skiten...
Hoppas jag hinner få in vedpannan till nästa vinter, in med en pinne till om det är för kallt i tankarna...

Vp jobbar upp tempen i nedre pannan till tror jag 5 grader över framledningens börvärde eller ett minvärde. Börvärde på din framledning verkar vara 5 grader blir inte mycket värme då. Nedre tempen bör hållas så låg som möjligt så att kompressorn får jobba med svalare vatten för max besparing så varför vill du ha varmare där. Jag rekomenderar dig att läsa manualen så får du en uppfattning hur ecoel funkar för den är lite speciel.

Jo, nog verkar den vara lite speciell...
Tänkte att man skulle kunna köra fram varmvatten med värmepumpen utan att låta elpatronerna gå in.
Men man får nog ha 1.5kw i toppen av pannan. Det verkar ju som att den i första hand ska ta radiatorvatten från botten , så länge den värmen räcker till.

Beroende på årsmodell så värmer den övre delen med elpatron och på de lite nyare så höjer den tempen var 4 start till max och får på så vis vv men just vv har varit en av Ctc svaga sidor en elberedare efter vp är en bra lösning då kan man ha låg temp i vp och få ok med vv.

Det verkar som om någon varit framme o skruvat på lite fel inställningar.

Du kan ju börja med att sätta börsvärdet på inomhustempen på den nivå du vill ha (22-23?), knappast 17gr. Du kan även för att få systemet korrekt justerat koppla ur innegivaren men då kan du inte använda någon annan temporär värmekälla samtidigt.

Vill du ha hjälp med inställningarna så får du skriva ner samtliga inställningar som finns.

Jag har liknande system och håller med Nimajneb. Jag tror inte att det funkar alls med innegivare. Installatörer som jag har talat med avråder från det. Jag har framledningen lågt ställd då jag eldar mycket men bestämd nivå och så eldar jag upp huset. Jag tycker i det avseendet att det blir rätt effektivt. Dock inte gratis.

Intressant att du skall gå över till ved. Jag har samma tankegångar alternativt pellets, men jag tänker mig att jag kör värmepump stora delar av året. Orkar ju inte elda april-oktober plus att jag vill ha backup från veden även på vintern. Min CTC gör av med i princip inget alls under den perioden. Men jag har ett gammalt hus på drygt 350 kvm uppvärmd yta och kör av med drygt 20' kwh. Tycker inte att det är dyrt givet att det är över 100 fönster, tre original dubbeldörrar, omodern köksentrédörr etc. Vattenmantel är också ett alternativ.

Innegivarkompensationens funktion är ju helt avgörande var givaren sitter och hur planlösningen är.

Det finns ju lite olika..........

Är lite osäker på hur mycket innegivaren påverkar. Är det fortfarande värmekurvan som styr till största delen, sen kompenserar den lite med innetempgivaren.
Inte vill jag ha 22-23 grader inne med hjälp av pumpen.
Siktsr på strax under 20, sedan eldar jag för att få högre innetemp.
Inställningarna finns nog mycket att justera på.
Det jag märkt är att den verkar vilja hålla ca 2 grader högre faktisk temp än inställt värde.
Ställer jag in 17 grader så verkar innetempen hamna på ca 19.
Orsak? Helt fel värmekurva?

Innegivare ska jag absolut ha då jag är ute efter låga driftskostnader.
Vill att den ska dra ner framledningstemp när jag eldar i täljstenugnen.

Varför gå över till ved...
Har en 60kw Fröling-panna stående, 3st tankar a' 1400L samt tillgång till gratis ved.
Då är valet enkelt.
Ska även komplettera med solpaneler.

CTCn är som en spaceshuttle på autopilot.
Du ska sätta innetempen på den temp du vill ha i huset, om du eldar på sidan om så sjunker ju värmebehovet från pumpen automatiskt.

A.Holm skrev:
Är lite osäker på hur mycket innegivaren påverkar. Är det fortfarande värmekurvan som styr till största delen, sen kompenserar den lite med innetempgivaren.
Inte vill jag ha 22-23 grader inne med hjälp av pumpen.
Siktsr på strax under 20, sedan eldar jag för att få högre innetemp.
Inställningarna finns nog mycket att justera på.
Det jag märkt är att den verkar vilja hålla ca 2 grader högre faktisk temp än inställt värde.
Ställer jag in 17 grader så verkar innetempen hamna på ca 19.
Orsak? Helt fel värmekurva?

Innegivare ska jag absolut ha då jag är ute efter låga driftskostnader.
Vill att den ska dra ner framledningstemp när jag eldar i täljstenugnen.

Varför gå över till ved...
Har en 60kw Fröling-panna stående, 3st tankar a' 1400L samt tillgång till gratis ved.
Då är valet enkelt.
Ska även komplettera med solpaneler.
Innegivaren bryter kurvan upp till en viss gräns (tror det är 7 grader) så är huskurvan helt fel kan det ju bli så, troligast är någon av innegivaren och termometern visar fel.

Kul att du ska bygga nytt vedsystem, ska du docka ecoelen mot tankarna då?

Jag är inte säker på att det är mest ekonomiskt att ha innegivare i ditt fall. Det är bättre att stänga av radiatorer då i så fall tror i alla fall jag och sätta en låg framledning.

Jugend skrev:
Jag är inte säker på att det är mest ekonomiskt att ha innegivare i ditt fall. Det är bättre att stänga av radiatorer då i så fall tror i alla fall jag och sätta en låg framledning.
Det där får du nog förklara lite närmare, menar du att framledningen blir onödigt hög med innegivare?

blackadder skrev:
Det där får du nog förklara lite närmare, menar du att framledningen blir onödigt hög med innegivare?
Gjorde jag inte det i tidigare inlägg. Alltså låg framledning på pannan - så att han har 17 grader eller dylikt i fastigheten utan kamineldning.

Med stort hus kan det vara svårt att hitta en bra placering av innegivaren vet inte om det går att ställa hur mycket den tillåts reglera på Ctc kanske termostater på radiatorerna är en bättre lösning.

Jugend skrev:
Gjorde jag inte det i tidigare inlägg. Alltså låg framledning på pannan - så att han har 17 grader eller dylikt i fastigheten utan kamineldning.
Jo, men varför skulle det bli oekonomiskt att låta innegivaren vara med och hålla temperaturen? meningen med en innegivare är ju för att få mer exakt temperatur.

I ditt fall har du alltså samma framledningstemperatur oavsett om du eldar eller inte, det borde väl bli mer oekonomiskt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.