5 156 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Nibe ukv tempgivare?
Jag har en nibe f1245 och en ukv 100, min rörmokare sa att jag va tvungen och ha en givare efter ukv för som de va ni så fyllde den inte upp som en buffert, så han fixade en givare och berättade hur jag skulle koppla in den, men när vi sökte tillbehör så hitta den inte givaren? Han har pratat med nibe också och dom tyckte de va konstigt att jag inte hitta den, är de nån här som har haft samma problem med ukv?
Om man har ukv som arbetstank med extern cp till rad så behövs bt25 så att vp känner tempen när inte den interna cp går. Du ska ställa in vp så att den interna cp går intermitent alltså endast när kompressorn går. Visst funkar vp men då måste interna cp gå hela tiden annars känner inte vp tempen och kan beräkna gradminuterna.
För att inte skapa nån förvirring så har jag ukv som en buffert tank, de är ingen cirkulations pump eller nått ansluten till den, men de kanske är samma som arbetstank, jätte tack för alla svar, har letat ihjäl mig och har pratat med flera rörmokare och dom har ringt nibe mm,
Eftersom du inte har extern cp så ska den interna gå hela tiden vilket gör att vattnet flödar genom ukv samt vp och på så sätt känner vp av framledningstempen och kan räkna gradminuter utan att BT25 är ansluten. Om man har BT25 ansluten och vp laddar vv vilket gör att cirkulationen stoppas så beräknas gradminuterna troligtvis fel beroende på placeringen av givaren så därför är det bästa att köra utan BT25 i ditt fall och då räknar inte vp gradminuter vid vv laddning och det blir troligtvis mindre fel.
Klicka här för att svara