Är det någon som har råkat ut att varm vatten tagit slut väldigt fort?
Vi har en ny vp i ett helt nytt hus sen mars 2013, men fram till idag så har vi råkat för att varmt vatten tar slut väldigt fort efter typ 5 minuters duschande, och inställningen på vv är Lux=55grader,
I larmloggen ser ut vara helt normal, inga fel

Kan bara hålla med om att något är fel. Men om det beror på en fel inställning eller något annat fel vet jag inte.
Har nyligen läst om den och deras reklam säger att det går att fylla ett singebadkar och kort dusch innan varmvattnet tar slut. Värmepumparna håller som bekant en låg temperatur på varmvattnet ca 40-45 grader. För att sedan med inställt program höjas till 55 grader för att förhindra legionellabakterier. Deras reklam skriver att de har kapacitet för 250 l 40 grader (varmt) vatten. Du verkar ju ha den inställd på 55 grader.¨

Redigerat:
Har med en Nibe 750 och har haft liknande problem.
Dock så fick jag min justerad när Nibes lokala ombud var och gjorde injusteringen, sen dess har det varit lite bättre, men det är absolut inga problem att duscha upp varmvattnet i en 750, men inte på 5 minuter.

Jag är dock inte imponerad av pannan som krånglat väldigt mycket...

De gjorde injustering , efter att vi har flyttat in, med de gångerna har kommit efteråt, och inte nämna att den slukar ca 100 kW varje dag

• Gilla
KolarHill
  • Laddar…
Vi har ställt in vårat vv på ekonomi fast ändrat gränsen så jag tror den laddar upp till 50 grader.
Vi var visserligen bara ca 1.8-1.9 bars tryck på vårat vatten så det är inget vidare flöde, men tror inte att vi nånsin har fått slut på vv vid normalt duschande, vi fixar även att precis fylla upp badkaret innan värmen har tagit slut.
Med lite framförhållning så drar vi på tillfällig lyx några timmar innan bubbelbadet används.

Dum fråga kanske men du säger att bv är 55 grader, har du kollat hur länge vv räcker efter att vattnet i beredaren faktiskt har hållit sina 55 grader?

Beredaren är på 180 liter, och har du 55 grader i den så motsvarar det kapaciteten i de allra flesta värmepumpar med inbyggd beredare.
Det är iofs lite mindre än vad konsumentverket rekomenderar men jag skulle nog våga påstå att det ändå räcker för de allra flesta vid normalt användande.

Redigerat:
Det är ju konstigt då flertalet grannar jag pratat med har samma problem, alltså att varmvattnet inte riktigt räcker till, så det kan ju inte bara vara slumpen, men det är klart om en dusch innebär 5 minuter så klarar man ju sig med varmvattnet.
Jag är ju själv ganska nöjd med att vi valde bort 1 dusch i vårt hus och bara gjorde ett stort badrum och en gästtoa istället, det hade aldrig fungerat att duscha 2st samtidigt.

Känns väldigt dåligt när man kommer från ett hus med fjärrvärme där 2 kunde duscha samtidigt som man fyllde badkaret utan att varmvattnet tog slut..

Till TS: Enligt ritningarna i den andra tråden du skriver så gissar jag på att vi har byggt med samma husleverantör...

Redigerat:
Jag byggde med Byggton , du med?

Japp samma firma

vad tycker du ? när det gäller huset, och värmesystemet? är ditt hus i halmstad?

Mitt hus är i Värnamo.
Jag är jättenöjd med huset, jag byggde dock mycket själv, köpte stomrest och lite arbete utvändigt.
Värmepumpen är väl egentligen det enda som krånglat, har haft hit en rörfirma säkert 5 gånger och kollat på den, de har bytt ut hela styrsystemet i den en gång på garanti, först räckte ju inte varmvattnet mer än i max 10 minuter, nu funkar det väl i 20 minuter om man inte har högsta temperatur i duschen.

Min panna stannar dock lite då och då, "högtryckslarm" kan stanna 10 gånger på en dag, sen kan det gå 3-4 månader utan några problem.

samma här är nöjd med byggton förutom pannan, mitt hus är i för sig lite stort 170 + 70 övervåning + 50 garage, allt har golvvärme, problemet som uppstår är att framledning temperatur kommer inte upp i rätt värde med bara kompressorn, el patronerna måste in också, och vi har redan plus grader, och då förbrukade den ca 80-100 kw per dag,
nu har jag ändrat som det var från början men då uppstår problemet att framledning temp kommer inte över 27-28 när börsvärde ska ligga på 34 grader vid 4 grader ute,

Vi har inga problem med värmen, utan enbart varmvatten.
Dock är vårt hus väldigt litet och jag kan nästan varma hela huset med braskaminen, vårt är bara 140 kvadrat boyta i ett plan, dubbelgaraget går på elpanna.
Jag flyttade in i april 2013 och vår panna har dragit ca 3700kWh sedan dess, varav nästan 1200kWh var de första 2 veckorna innan pannan blev in justerad.

Rörfirman som gjorde injusteringen av pannan tycker dock inte vårt golvvärmesystem är anpassat efter pannan, men jag blir inte klok på varför pannan slår ifrån ibland.

Det som gör mig tokig att rörfirman som gör injusterinen kommer inte överens med rörfirman som gjorde all vvs jobb och installationen ,
Jag vet inte vem jag ska gå efter , det är så jävla rörigt, jag borde ha gått efter mitt första instinkt och installera fjärrvärme :)

Shad skrev:
Det som gör mig tokig att rörfirman som gör injusterinen kommer inte överens med rörfirman som gjorde all vvs jobb och installationen ,
Jag vet inte vem jag ska gå efter , det är så jävla rörigt, jag borde ha gått efter mitt första instinkt och installera fjärrvärme :)
Precis samma grej jag har ungefär, VVS firman gjorde enligt ritning, rätt enligt dem, firman som justerade säger att det ska ligga en extra slinga och grejer för att förhindra att pannan får stopp.
Självklart vill ju inte båda parter vara där samtidigt utan man ska sitta som någon mellanhand själv och försöka förstå vad det hela handlar om.

Men nu har pannan gått i 3 månader utan några stopp så det går ju inte att klaga då heller för då funkar ju allt som det ska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.