Söker efter tips för att få våran värmepump Nibe 1215 att må som bäst,
vi har golvvärme i betongplatta på nedervåningen och i träbjälklag på övervåning!
Har kört på bara utegivaren ett tag, utan termostater! Då blir det för kallt på övervåningen tycker vi (kurva (5)-1 på pumpen). Har nu ändrat till en högre kurva (6) och satt igång termostater nere och kör fullt öppet på övervåning. Pumpen startar då typ var 45:e min.. bra eller dåligt?
Finns det alternativ till att typ sänka ner värmen till betongplattan för att slippa termostaterna och ha fullt öppet i fördelaren, tror mig det är bättre för pumpen!
Vad är normal gång för denna pump att må bäst? Och få jämnast värme för oss!

Lite data vid +4grader ute
Pumpdata: KB F 6
KB R 1

VB F 38
VB R 30
Kurva: (6) -1
47001 starter
12492 timmar
Pump installerad Maj 2006

Mvh Marcus

Sänk kurvan. Använd termostater i alla rum. Börja så.

Är det inte bättre att strypa flödet på nedervåningen?

peternicklas
Skippa dina termostater och stryp in slingorna, det mår hela anläggningen bäst av.

Tack för lite svar!
Har strypt in slingor efter ett schema ja fick,,men skulle man alltså kunna ligga på högre kurva och strypa mera på nedervåningen? Vill ju samtidigt hålla relativt jämn värme i huset vid temperatur växlingar! Har nog lite för stor pump så har fått för mig att den behöver så mycket mängd vatten cirkulerande som går för att hålla ner starter, därav oxå slippa termostater som stänger slingorna! Här undrar man om man om det är rätt tänk :)

Kör med rumsgivare RG 10 tror jag den heter från Nibe placerad på öv i kombination med utegivare och stryp slingorna tills du är nöjd med fördelningen av värmen. Plocka först bort termostaterna innan du börjar med injusteringen av slingorna.

Men hur blir det, jag vill ju hålla högre kurva för högre värme uppe i träbjälklaget. Nere i betongplattan vill jag typ ligga på en lägre kurva annars blir det satan varmt.. Pumpen ger ju ut samma värme den tycker den ska både uppe och nere! Fördelningen upplever vi som (fast kallare uppe)ok. Kanske snurrar till det här men försöker lära mig och förstå det bästa:) och inte få pumpen o starta så mycket o det i kombi med lika värme uppe o nere,,,där ä nöten....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.