Har just sålt vårat lilla hus med fjärrvärme och ska flytta till ett större och nyare hus med vattenburen värme som drivs av el och en till och frånluftspump ( nibe fighter 410p )
pumpen börjar bli till åren och bör därför bytas ut. Vad ska man välja, jordvärme med kompaktkollektorer eller bergvärme?

Tomten är på 850kvm och byggytan på huset är ca 180kvm (boyta 135+27)

Vad väljer man i ett sådan läge? Borrning innebär ca 200m hål, pris? Hur många kollektorer behövs om man väljer sådana?

Jag rekomenderar att borra kostar inte mera än kompaktkollektorer och behöver inte återladdas. Hur tänker ni lösa vent ?

Ventilation? Ja jag vet inte, köra med det gamla vanliga mekanisk vent.

Kompakt kollektorer behöver återladdas tex via vent så borrning blir nog bästa lösningen och så vitt jag förstår brukar man endast använda kompakt kollektorer när allt annat inte funkar.

Beror lite på vad du menar när du säger kompaktkollektor då jag vet att vissa menar

1. FLVP med en kort jordslinga som hjälp och vissa menar

2. Jordvärme med direktförångning, 2 (5kw) eller 3 (7kw) x 60m glödgade kopparrör grävs ner.

Om du menar alt 2 har jag bara gott att säga om de systemet, satte själv in det för 2,5 år sen och med lite eget arbete kostade hela installationen under 70k.
Fråga om du undrar något.

Om du menar alt 1 har jag inte mycket att komma med 😉

Varför inte en ny FLVP?

Grannarna har borrat 167 och 189 m
vi funderar på att köra med pumpen tills den ger upp, räknade på elen igår och de bli inte så blodig skillnad mot dagens hus med fjärrvärme. Förbrukningen låg på ca 26000kwh

har idag el på 8000kr och uppv. På 12000kr

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.