Hej,
Har precis flyttat in i ett 190 m2 hus med en 495 där kollektorslangen går ner i en brunn.
Jag var intresserad av vad jag får ut av köldbäraren så jag mäter in och utgående temp genom att mäta under isoleringen direkt på rören vid infästningen i pannan.
Det jag kan konstatera är att jag skickar ut ca: 8-9 grader och jag får tillbaka ca: 5-6 grader. I min värld så håller jag på och värmer vattnet i min brunn istället för i mitt hus?! Temp på GT10 (fast mätare inkommande köldbärare) är runt 4 grader.
Jag har kollat flera dagar nu och förhållandet mellan temp in och temp ut är alltid åt fel håll.......känns som jag borde dra utgående slang direkt till inkommande och skippa att köra ut köldbäraren i brunnen....
Skulle gärna får detta kommenterat av er experter....mycket tacksam för svar....