Det finns vp som reglerar ner effekten om brine blir för lågt Daikin och Nibe men då blir det elpatron istället.

När du har 37 grader i framledning, vad har du för returtemperatur från radiatorsystemet då? Hur stort och hur gammalt är huset? Välisolerat?
Behöver du en 16 kW vp så har du nog några rejäla ytor att värma upp, alternativt väldigt dålig isolering.

Redigerat:
  • Gilla
husky99
  • Laddar…
Mycket bra tankar och synpunkter. Hinner bara svara kort.
Huset i fråga känns rätt bra isolerat men som sagt, vi kör mekanisk till/frånluft så luftväxlingen är rätt stor.
kåken och ventilation är från -66. Huset är stort, 500 kvm varav vi värmer upp ca 430 kvm med bergvärme. Resterade 70 finns inga element utan en luft/luft.

Tja, då är en 10kW sannolikt för liten. Jag tror spontant att även 13kW blir för litet, utan en 16kw är troligen ganska lagom. Men jag ställer mig tvivlande till att borrhålet klarar en 60% större pump som dessutom är modernare och därmed tar mer energi ur hålet bara på grund av detta. Gissningsvis bör borrhålen vara runt 240 meter sammanlagt för att klara av pumpen.

Jacon skrev:
Det låter dock som en jäkligt stor driftskostnad att köra en 16 kw-pump än, som vi kalkylerade på tidigare i höstas, en 13 kw-pump.

Låt säga att det skulle räcka med en 13 kw, finns det någon typ av schablon där man kan räkna på hur mycket dyrare en 16 kw skulle vara i drift? Den bör ju inte behöva gå lika ofta som 13 kw-pumpen.
Tror inte du fått svar på detta. Bortsett från inköpskostnaden (och därmed avskrivningskostnaden) så är inte en större pump dyrare i driftskostnad.

Tack!
Jag gick nog ut på "djupt vatten" när jag tog upp det här med avkylning borrhål då jag inte riktigt begriper.
När installatören var hemma hos oss i somras så föreslog han en kraftigare pump samt ytterligare ett borrhål.

När jag ringde han igår så föreslår han, för att inte installera i något som kanske inte behövs, att vi sätter en kraftigare pump i de två hålen som finns och avvaktar med borrning tills vi ser om det behövs. Jag fattade också på honom att det fanns skydd för att inte kyla hålen för mycket.

Att han ändrat inriktning från ett till borrhål till att testa på de befintliga var för han satt med i en värmepumpsgrupp som Thermia sammankallade några gånger per år och där hade man diskuterat detta, alltså att man kan köra pumpen kallare än man tidigare ansett. Rätt eller fel, det vet jag inte.

Det var en intressant sida!
men vad skulle bergvärmehål gå som?
Hittar tyvärr inget på borrkärnor men det finns inte några på hela orten så det är nog inte för bergvärme. Kan det gå som brunn? Dock har vi en gammal brunn på gården så det är nog denna som är uppmärkt.

Redigerat:
Borrhål kanske går som energibrunn?
I sådana fall är det bara en uppmärkt som är 190 meter. Enligt säljaren ska det finnas två.
Men han kan haft fel, tror inte de var de som borrade.

Ja, det heter energibrunn på fackspråk :).

Har ni två brunnar som används idag så bör det finnas någonstans där slangarna från de båda brunnarna kopplas samman och balanseras så man får rätt flöde i resp. brunn. Detta kan ske utomhus i en kopplingsbrunn eller inomhus.

Till en äldre 10 kw vp är det nog normalt med 1 st borra på 190 meter det kan nog anses vara rejält med den tidens mått. Om huset är så stort gissar jag att topp effekten ligger över 20 kw så jag skulle inte välja en så liten vp som 16 kw utan att kolla upp vad huset behöver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.