Jag håller på att totalrenoverar ett hus och kommer inte på nått sätt bli klar innan vintern. Jag har tänkt att skaffa en luft-luft som (delvis)uppvärming och frågan är om det är nån ide att köpa en redan nu och använda den under denna vinter för att sedan montera om den när jag kommit till det i renoveringen?

Ser det ju som slöseri att vänta rent elkostnadsmässigt, ska jag ha en kan jag lika gärna köpa en idag och tjäna pengar lixom. Sammtidigt har ja 0 koll på hur den installeras och vilket ingrepp på huset det innebär. JAg vill ju inte heller riskera att pajja den om tex inomhusdelen skulle vara känslig för lite byggdamm... Utomhus är nästan klart så den placeringen kan ja ju eventuellt behålla

Det går utmärkt, om du redan nu har en tänkt placering på innedelen och utedelen så kan stora delar av rördragningen ordnas redan nu.

De flesta modeller på marknaden kräver fast installation och vakumpumpning innan driftsättning, men den processen kan å andra sidan göras om efter behov. Kostar runt 3-5k att montera om den.

Det finns även ett par modeller med snabbkoppling, vilka kanske inte är de effektivaste modellerna, men har man rymligt samvete så kan du montera dessa själv.

tex: http://www.jula.se/luft-luftvarmepump-sc-3348-6-05kw-417064

julapunpar är jag lite skeptisk till....

Kostar installationen 3-5k och den måste göras om något efter ett år kanske det inte är värt besväret... JAg hade dock tänkt att läsa på lite och göra installationen själv fast det kanske inte är en bra ide.. va vet jag..

Du behöver en vakumpump och ett manometerställ tror jag, däri ligger väl iaf en 3-4k tror jag.

rent krasst så kan det ju faktiskt vara så att en billig jula pump kan gå plus redan på en vinter och då kanske det kvittar om du ska flytta den och använda den vinter nr 2
Alternativt att du monterar den i ett garage eller nåt och köper en "riktig" sen när du är klar

Japp jag har tänkt tanken... Är julas en bra budgetvariant?

det här forumet är nog bra på det mesta men vill man veta nåt om värmepumpar så ska man nog gå hit och läsa på och ställa frågor istället http://www.varmepumpsforum.com/

Finns ju inga billiga julapumpar längre.. inte vad jag hittar iaf.

Den billigaste jag hittar är Zibro S-3225 (ej på jula) frågan är väll om man kan (inte får utan om man kan) installera denan själv? Om man måste betala en installatör är det ju bara att glömma och vänta tills allt är klart...

Eller kan man säga nått om vad det skulle kosta att installera om den efter ett halvår? ALlt behöver ju rimligtvis inte ändras på, men det kanske kostar 3-5000kr iaf ...

hsd
jem o fix har ett par billiga modeller

Med tanke på direktelpriserna hade jag gjort det direkt. Det tog oss exakt en elräkning med eluppvärmda element (till ungefär 15 grader i januari i år) innan vi kastade oss över den dåliga pelletspannan i ren självbevarelsedrift. Det kanske drar ut lite på tiden med renoveringen också, och isåfall behöver du inte oroa dig över uppvärmningskostnaderna då heller.

Edit: Skrev fel år. Hah.

Redigerat:
Ok men vilka kan man installera själv??

hsd
den mindre på jem o fix har snabbkopplingar (den större vet jag inte hur den ser ut men det kan ju inte vara någon svårighet )

hsd
fick julabladet idag, finns en billig L/L värmepump

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.