Jag undrar är
Jag har en diff på köldbäraren 4-4.5 grader och kb pumpen går på 100% när den värmer huset
men när den värmer varmvatten så är diffen 3 grader och kb pumpen 75-85%
Jag har en diff på köldbäraren 4-4.5 grader och kb pumpen går på 100% när den värmer huset
men när den värmer varmvatten så är diffen 3 grader och kb pumpen 75-85%
När vp värmer vv så jobbar den med högre framledning vilket ger sämre cop dvs mindre energi tas från borran vilket gör att deltat blir lägre trots lägre hastighet på cp. När vp gör värme med så låg framledning så ger vp så bra cop så trots högsta hastighet på cp så lyckas den inte hålla önskat delta på ca 3 grader vilket kan bero på ovanligt djup borra smuts i silen eller helt enkelt bara lite för högt tryckfall pga tex många böjar på kb ledningen.
ja då förstår jag
har borrat 250m + 2x13m slang in och gick över till 28 kopparrör 2x5m totalt 8st böjar inte vinklar och på detta en backventil som jag ska byta ut till sommaren. ska sätta dit en klaffbackventil istället
har borrat 250m + 2x13m slang in och gick över till 28 kopparrör 2x5m totalt 8st böjar inte vinklar och på detta en backventil som jag ska byta ut till sommaren. ska sätta dit en klaffbackventil istället
Klicka här för att svara