Hej,

I min 3 år gamla luft/vatten-värmepump från Thermia ser det ut enl. bifogade bilder. Skålen med all vätska i står under värmepumpen. Det känns nästan som en onödig fråga, men så här ska det väl inte vara...?

Till saken hör att installatören var tvungen att byta ut en från fabriken felaktigt monterad ventil några månader efter installationen, så jag tror det är där det läcker...

Mvh
Mats

• Bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 2.jpg
    Skapa konto
  • Bild 3.jpg
    Skapa konto
Ser ju ut som det är glykolen som läcker. Du har väl troligen garanti/försäkring som skall täcka en reparation.

I
Ja det är bara att ringa Thermia och få det åtgärdat innan vintern. Om det var en av Thermia anlitad installatör, annars måste du nog undersöka vad som läcker och är det något som har med ventilbytet att göra får du ringa installatören istället.

Ja, jag ringer installatören. Det var deras agent i Malmö, Arildssons rör, som utförde reparationen så jag tar det med dom, sen får de fixa det med Thermia i sin tur... Jag tänker "begära" att de byter ut allt som ser rostigt ut och verkar vara illa åtgånget, för det var ju deras felmonterade ventil som började allt klydd (den har larmat för lågtryck i ett par omgångar och de var och fyllde på första gången utan att jag tänkte så mycket på läckaget då).

Arildssons rör är inga stjärnor, även jag har haft stora problem med dem, och min rekommendation är att du helt enkelt tar in någon annan istället, även om det kostar en slant extra.

Eller frågar Thermia om de har någon annan att rekommendera istället. Thermia tjänar inte på att deras agenter gör dåliga jobb. Väljer han någon annan utan att kontakta Thermia så lever de i den goda tron att deras agent gör ett bra jobb.

Jag har väl inget emot Arildssons direkt. För mig är de varken sämre eller bättre än någon annan i den branschen... Med risk att trampa folk på tårna, skulle jag säga att rörläggare är de i hantverksbranschen som är klantigast, med störst överpriser m.m. Helt enkelt inte de vassaste knivarna i lådan...

Idag hade jag i alla fall Arildssons hemma och de konstaterade att det var cirkulationspumpen till brinet som läckte, vilket jag också kunde se när han visade mig. Så de ska sätta in en ny, sen får vi hoppas att det blir bra efter det...

Hur kan cp läcka ? vart läckte den ?

De förklarade att om pumpen går varm / torr så finns det ett dränagehål där den släpper ut vätska (varför den nu skulle göra det?). Och jag skrev inte innan att pumpen dessutom har gått sönder, axeln hade gått av så pumpen pumpade inte fast motorn snurrade (jag märkte det för värmepumpen gjorde ingen värme längre fast jag försökte tvinga igång den genom att sätta rumstemperaturen på 30°)... låter som den skurit på något sätt...?

Man kunde se läckaget / utsläppet av vätska i skarven mellan gjutgodshalvorna på pumpen, att det hade stått och droppat där ett bra tag.

När det gäller Arildssons är det ju ganska allmänt känt i Malmötrakten att de inte är att lita på. Deras VD har ju tom varit åtalad, men han blev väl aldrig dömd. Anlita dem på egen risk..

Jag har hört många rövarhistorier om olika hantverkare, så det finns nog något om alla... Men att det skulle vara värre med Arildssons kände jag inte till. Vad var det VD skulle varit åtalad för?

Nu har vi två medlemmar, bengt78 och matsbengtsson, som ger en negativ referens på Arildssons. Båda medlemmarna har en profil som inte är korrekt ifylld.

Fyll i era profiler och skicka pm till mig om vad ni jobbar med så att jag kan bekräfta att ni inte är konkurrenter som smutskastar företaget. Annars måste jag stänga av er och radera era inlägg.

Tack till både bengt78 och matsbengtsson som lämnade referenserna för att ni hörde av er via pm till mig. Det här är trovärdiga referenser. Jag fick lite mer kött på benen via pm, hoppas att ni vill skriva lite utförligare här i tråden också.

I mitt fall hände ungefär samma sak som det som hände Skånepåg. De klantade till en reparation så det blev läckage med följdskador, tyvärr hade jag inte kollat upp dem så noga innan vi tog in dem. Efter att skadan skett var de inte så pigga på att hjälpa till, trots att de ensamma svarat för arbetet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.