Värmepumpar
DonPablo: Det finns gott om klåparfirmor med lata arbetare som dessutom inte har någon koll alls.
DonPablo: Säkert inget tryck i expansionskärlet, vanligt fel på dessa, blåsan tom på luft
DonPablo: Mitsubishis Zubadan har visat sig riktigt bra som luft vatten, Dessutom bra support och garantier.
LennartSeas: Min IVT GEO 612 går bra hittills efter ett år. Appen Anywhere 2 är ju smart för fjärrstyrning och automatisering. Särskilt för oss som chansar på timpris - och nu kvartspris. Hittills har jag gått med vinst mot tex ett Vinterpris på 130 öre. Men en sak jag funderar på om appen. Funktionen Grid som ställer om värmen automatiskt i tre Elprisnivåer. Vad jag kan se går det inte att
Tompa26: Byggt till kök/veranda på 35 kvm + drygt 100 kvm gammal del. 2 sovrum ovanvåning där tanken är att sätta in den gamla luft/luft-pumpen. El- element finns gammal del. Kamin finns i nya köket. Rör till golvvärme indraget i de 35 kvm för framtida bruk. ( Någon pratade om att det finns billig luft/vatten-pump som kan driva enbart golvvärmen. ) Någon tanke om billigt, men bra förslag?
Egen åsikt: [citat] Hej Båda är bra. Har nämligen båda fast i olika hus.
Andersson_197: [citat] Tack, mycket bra info här. RUM värdet höjdes för att försöka tvinga fram lite värme efter att inte fått någon. [citat] Vet ej, men tvivlar på det. Tror det inte det är något annat än "standard" installerat som installerades för lite över 10 år sedan 🙂 [citat] Tack, superbra att du skrev med norr, då vet jag vart jag ska börja leta! Tack alla för svar, ska försöka
S0MMER: Hej och välkommen till forumet. Om du tappar tryck så fort tar det ju vägen någonstans, först hade jag nog kollat om det läcker någonstans, och då även kolla säkerhetsventilen.
Isakare: Mina värden just nu. +4 utomhus. Kompressor temp (BT18) 49,2 Avluft (BT21) 3,4 (mest intressanta värdet för att se om kompressorn fungerar) Men jag har bara 76 kvm att värma.
Only Hans: [citat] Exakt samma fel och felsökning jag gjorde på en. Det var styrningen som lät
Småbrukaren: Vi värmer upp 115kvm med 3 pall pellets per år, oktober till april, i kombipanna från 74. Det blir en kostnad på ca 13000kr. Låter som du borde kunna elda mer effektivt. Är du bekant med inställningarna på brännaren?
MMR: Begrundar offerter på installation av ny luft/vatten. Har idag en 15 år gammal CTC utan några smarta saker alls. Om man skulle ta med styrning/appar/api som en parameter i sin utvärderingen är det någon skillnad i vad Nibe och Thermia erbjuder på sina moderna grejer (S320 resp total compact)? Har förstått det som att Nibe erbjuder endast delar kostnadsfritt men har svårt att hitta
Comfort Thomas: P-design (dimensionerad effekt) är inte alltid vad en modell kan leverera utan den uppgiften kan tillverkaren styra lite som dom vill verkar det som. Så 2 olika märken som levererar samma effekt vid en viss framledning kan uppge olika p-design och den som har satt den lägre får ett högre SCOP. Så man får inte bara kolla SCOP och A +++ Rena Djungeln på luft/luft där man kan se rätt
gazzton: Jag misstänker att inställningarna på vår IVT AirModule Split E9 är helt uppåt väggarna. Utomhusdelen heter IVT Air Split 208 och vi har inga andra värmekretsar kopplade. Vi har ingen rumsgivare installerad och displayen visar en framledningstemperatur på 18,5°. Tempen på utloppsröret från "pannan " är dock varm att jag knappt kan röra det, gissningsvis 60-65°. Vill minnas att
JonPersson: Hej! Har en Bosch 3800i EW frånluftspump och en Toshiba luft/luft som jag ska justera så de fungerar bra ihop. Min fråga är om det är någon som vet hur Bosch 3800 fungerar om man stänger av ett gäng radiatorer. Luftvärmepumpen klarar att värma en stor del av huset på egen hand, förutom några rum som ofta har stängda dörrar. I manualen till Bosch 3800 står det att den har
Mats-S: Grannen (Sollentuna) hade service på sin förra året och anlitade då Treza: https://www.treza.se/ Han var supernöjd, mycket grundlig och noggrann rengöring till skillnad mot tidigare firma som var hos honom (har ingen koll på vad dom hette). Ska även tillägga att grannen är superpedant, så är han nöjd då är det bra 😉 Treza installerade även min pump när jag bytte 2019, trevliga
Johannes W. E. Eriksson: Är förklaringen månne så enkel att rörisen har vänt shunten av praktiska skäl och därför motsvarande kastat om trådarna? Jag saknar kunskapen att tolka principschemat i installationsanvisningarna.
Wachira Lunuvilage: And CTC recommend to fill it up to 1.3 times default pressure if the pressure is too low or filling for the first time. With your pressure it is ok to refill up to 1.3 times default pressure .
Corpes: [citat] Tack, den lösningen kör jag på👍.
MMR: [citat] Jag har klarat mig med den. Men varmvattenproduktinen är väl sådär och när det börjar bli kallt så går den ju non stop känns det som. Har inga siffror att dela då jag egentligen inte brytt mig jättemycket om minimala besparingar. Litet hus, hyffsat varmt klimat i Malmö och överlag låg elförbrukning (strax under 10' per år total elförbrukning). Men visst, jag försöker ju
Bujin: Qvantum har uppdaterat produktbladet med ett högre SCOP medelklimat 35 °C (4,4 -> 5,1) för den kommande markvärmepumpen QG. Fyllnadsmängden R290 i denna är riktigt låg. https://www.qvantum.com/wp-content/uploads/2025/09/QG_Produktblad_SV_2509-1.pdf
Greenstone: [citat] Nej, tyvärr. Vi har ett litet hus och aggregatet står på kattvinden. Tror att firman både räknade och hade problem att hitta ett så ytsnål fläkt som möjligt.
JKF123: Är det någon som köpt denna 9kw Panasonic luft/vatten värmepump och som rekommenderar den? https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/varmepump/tillbehor-varmepump/panasonic-aquarea-high-performance-all-in-one-k-9kw-utomhusdel/p-1833512?_gl=1*15zbzhk*_up*MQ..&gbraid=0AAAAAD8-GQklRQS_RKr6ZTdEMwrHWi-tD
TommyC: En elpanna är som sagt okomplicerad, enkel och billig att hålla igång. Börja med cirkulationspumpen, om den inte snurrar så kommer pannan inte att värma. Det brukar sitta ett täcklock med en tätning över ena ändan av motoraxeln genom pumpen. Lossar man försiktigt på täcklocket, eventuellt med en trasa under så ser man om det snurrar eller inte. Snurrar inte axeln så kan det gå att
Gräsmattenörden: Jag har en tre år gammal ACJB. HERU 100 FTX samt en luftvärmepump på väggen nära ACJns cirkulationsluft. Kör som flera andra här ACJn inställd på 16 grader, och har höjt grundvarvtslet till 55%. Jag har den så hög man orkar med att höra fläktljudet. Är inte supernöjd med att det blir iskallt i barnens rum när dörrarna är stängda. Skulle också vilja lösa detta på något
Patrik Lindh: Nu har ett nytt bekymmer dykt upp med den här gamla pjäsen. I veckan så bestämde jag mig för att i förebyggande syfte motionera växelventilen, och det var inga konstigheter. Men därefter vill den inte fungera, utan stannar hela tiden på: Larm lågtryck löst. Och därefter har jag rengjort filtret på brine men ingen förändring. Är det någon som har någon tanke om det är något
Xecuter: [citat] Det var kornpressorn. Jag bytte dessutom: termostat, förångare, expansionskärl och cirkulationspump. Jag fick hjälp av en kompis att byta allt så arbetskostnaden var gratis
drbygg: Bytte just på min 1215. Hade problem med att pannan värmde på elementen kontinuerligt även när det var varmt ute. Misstänkte starkt att växelventilen läckte så att framledningen gick via dubbelmanteln. Såhär gjorde jag: Stängde ventiler för framledning och retur på värmebäraren. Sedan tömde jag expansionskärlet som sitter på retursidan fast innan ventilen. Det kom kanske 2
jonaserik: [citat] Är nog lite som man känner för, det med sort på VP. En ON/OFF har inte så mycket Lullull ( elektronik ) i sig som kan säga upp sig, gentemot en inverter som ska styra allt. Läs den här tråden och tänk hur du vill det. https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-av-grundvattenvaermepumpar-i-skane.31162/ .