V växelventil skrev:
Om du tittar på framledningstemperature/returen bör du ha en diff på runt 7-10 grader och det bör du ha när kompressorn gått cirka 10 minuter.mao så fungerar inte cirkulationen som värdet visar så låt kompressorn gå runt 10 minuter och läs av igen.Tittar du på framledningstemperaturen 44 och inom parentes (48) så har du ett värmebehov så 44 måste komma över 48 som är den beräknade framledningstemperatur.När/om framledningen kommer över 48 kan den räkna hem integralen som ska hamna på 0.Vilken kurva och rum värde kör du på?
Just nu har jag ställt upp rum till 25 och kör på kurva 40.
Vanligtvis kör vi på rum 19 vid den här tiden på året men provade 25 i morse för att se om det kunde hjälpa.
Har nu provat att rengöra filtret så får vi se om den vill hoppa igång.
Och än en gång, stort tack för hjälp och guidning

T Thornvillage skrev:
Just nu har jag ställt upp rum till 25 och kör på kurva 40.
Vanligtvis kör vi på rum 19 vid den här tiden på året men provade 25 i morse för att se om det kunde hjälpa.
Har nu provat att rengöra filtret så får vi se om den vill hoppa igång.
Och än en gång, stort tack för hjälp och guidning
Japp ha lite koll på så inte returen kommer över 48 grader för då stannar kompressor och den går över på elpatronen. Du kan öka på hög returvärdet till 53 i servicemenyn så den inte löser.Ju högre rum värde du ökar exempel 1grad så höjder du framledningstemperaturen med 3 grader så är nog bättre att köra typ rum 21 och kurva 45 så inte det finns risk att du får hög kurva.

Redigerat:
Lösningen på detta lilla bekymmer som i stunden kändes stort och besvärligt visade sig vara växelventilen som kärvade och givaren på framledningen som ”glappade”.
Efter att dessa byttes så är värmen alldeles mysig, jämn, tillfredställande och rimlig.

Tack för all hjälp och engagemang.

• Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
Väcker liv i denna tråden återigen 🤔. Efter mitt bekymmer i vintras så funkade det mesta mycket tillfredsställande, men nu verkar det som växelventilen kärvar igen, men jag vet verkligen inte var den sitter. Det var rörkrökaren som motionerade ventilen i vintras och jag är helt lost nu när jag ska försöka hitta den.
Nån som vet var den sitter eller råkar ha en sprängskiss?

• En del av ett värmesystem med synliga kopparrör, en pump från Wilo, och en varningsetikett för elrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på insidan av en värmepump med kablar, rör och komponenter samt varningsskylt för el.
    Skapa konto
  • Elektriska komponenter och kablar i en värmepumpinstallation, inklusive en WILO-pump och varningsetikett för högspänning.
    Skapa konto
Nu har ett nytt bekymmer dykt upp med den här gamla pjäsen.
I veckan så bestämde jag mig för att i förebyggande syfte motionera växelventilen, och det var inga konstigheter.
Men därefter vill den inte fungera, utan stannar hela tiden på: Larm lågtryck löst.
Och därefter har jag rengjort filtret på brine men ingen förändring.
Är det någon som har någon tanke om det är något ytterligare jag kan göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.