Ingen skillnad, vv har den alltid gjort bra bara det att jag nu för några dagar sedan såg att det hade läckt ut en del vatten på ovansidan plus att det droppar lite konstant från spillröret

Corpes Corpes skrev:
Ingen skillnad, vv har den alltid gjort bra bara det att jag nu för några dagar sedan såg att det hade läckt ut en del vatten på ovansidan plus att det droppar lite konstant från spillröret
Konstant då är nog ett byte på plats, du kan inte ha över 9 bar i VVB, bara om VVB skulle koka.

J jonaserik skrev:
Konstant då är nog ett byte på plats, du kan inte ha över 9 bar i VVB, bara om VVB skulle koka.
Precis, min misstanke med

Nu har jag märkt att det även droppar lite från denna ventil, är den lika lätt o byta och vad har den för funktion?

• Ventil från Flamco Flexvent med kopparrör i ett rörsystem, lite vatten syns på ytan, potentiellt droppande område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil ansluten till kopparrör med rörkopplingar, placerad i en källare med synlig tak- och väggstruktur i bakgrunden.
    Skapa konto
Förstod det...

• Gilla
Corpes
  • Laddar…
V Vector skrev:
Förstod det...
Men det smådroppar även konstant från spillröret

Corpes Corpes skrev:
Nu har jag märkt att det även droppar lite från denna ventil, är den lika lätt o byta och vad har den för funktion?
Automatisk avluftare av deb dyrare sorten, går med billigare med och är 15 mm invändig gänga på den. Bör sättas en avlutare med backventil som följer, den stänger när luftaren skruvas bort eller en ballofix under. Dett blir att ett byte senare kan göras utan att tappa ur en massa vaten från sytemet. Typ en dådan här med backventil
https://www.amazon.se/avluftningsve...3TRS9E?mcid=31cc03a93da335bc81bd7ff0973aa5e4&

Kan man strypa denna ventil så man manuellt får lufta systemet i stället så länge innan byte görs?

För att byta ev rengöra automatluftare så måste värmesystemet göras trycklöst så minimalt med vatten rinner ut när den tas bort. Har man en kulventil redo å gängas dit så kanske man kan undvika så mycket spill. Då har man en riktig ventil om man ev måste byta eller reparera o framtiden. Jag skulle försöka se om man kan rengöra den automatluftaren du har å testa om den fungerar, annars köpa ny. Automatluftare ska hellst bara vara öppen då man håller på att lufta ett system eller man tror att man har luft i systemet. Annars ska den vara stängd å då har du ju kulventilen till det

V Vector skrev:
V Vector skrev:
Annars ska den vara stängd å då har du ju kulventilen till det
Känner mig helt novis men vilken kulventil refererar du till som skall vara stängd?

Corpes Corpes skrev:
Känner mig helt novis men vilken kulventil refererar du till som skall vara stängd?
Den måste man isofall köpa då det inte sitter någon idag. Sådan passar på den automatluftaren du har med in och utvändig gänga.

• Kulventil DN 15 med in- och utvändig gänga och röd spak, visas i en onlinebutik för VVS-produkter.
    Skapa konto
Sen så finns det ett snabbtips som gör att du kan stänga av den nu så den inte läker så har du tid å ev förbereda byte. Inom ringen jag ritat finns det en spårskruv som man kan skruva in så den inte kan lläka eller för den delen släppa ut luft

• Närbild av en mässingsventil med ett område markerat i blått som visar en spårskruv som kan användas för att stänga av läckage.
    Skapa konto
V Vector skrev:
Sen så finns det ett snabbtips som gör att du kan stänga av den nu så den inte läker så har du tid å ev förbereda byte. Inom ringen jag ritat finns det en spårskruv som man kan skruva in så den inte kan lläka eller för den delen släppa ut luft
Tack, den lösningen kör jag på👍.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.