1 285 läst ·
27 svar
1k läst
27 svar
Vatten ovan bergvärmepump, Thermia Diplomat Inverter M
Automatisk avluftare av deb dyrare sorten, går med billigare med och är 15 mm invändig gänga på den. Bör sättas en avlutare med backventil som följer, den stänger när luftaren skruvas bort eller en ballofix under. Dett blir att ett byte senare kan göras utan att tappa ur en massa vaten från sytemet. Typ en dådan här med backventilCorpes skrev:
https://www.amazon.se/avluftningsve...3TRS9E?mcid=31cc03a93da335bc81bd7ff0973aa5e4&
För att byta ev rengöra automatluftare så måste värmesystemet göras trycklöst så minimalt med vatten rinner ut när den tas bort. Har man en kulventil redo å gängas dit så kanske man kan undvika så mycket spill. Då har man en riktig ventil om man ev måste byta eller reparera o framtiden. Jag skulle försöka se om man kan rengöra den automatluftaren du har å testa om den fungerar, annars köpa ny. Automatluftare ska hellst bara vara öppen då man håller på att lufta ett system eller man tror att man har luft i systemet. Annars ska den vara stängd å då har du ju kulventilen till det
Den måste man isofall köpa då det inte sitter någon idag. Sådan passar på den automatluftaren du har med in och utvändig gänga.Corpes skrev:
Sen så finns det ett snabbtips som gör att du kan stänga av den nu så den inte läker så har du tid å ev förbereda byte. Inom ringen jag ritat finns det en spårskruv som man kan skruva in så den inte kan lläka eller för den delen släppa ut luft
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fylla på vatten bergvärmepump Nibe 1215
Värmepumpar -
Dränering ovan mark pool kopplat till dagvatten
Pool -
Betong påverkar grundvatten? Sand miljövänligare?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur får jag linern slät - (ovanmarkare utan vatten)
Pool -
Forsar vatten ovanifrån vvb Nibe F-110, låter som det blåser luft
Värmepumpar