Vi har köpt ett hus som har en Villa 90 bergvärmepump. Den fungerar men jag skulle vilja veta hur mycket den använder elpatronen etc. Eftersom det var ett dödsbo så finns ingenting, inte en enda manual eller något. Mycket tacksam för hjälp från någon Kunnig på denna värmepump. Även tips på vem som kan tänkas vara kunnig på denna i Sthlms området och ev kan serva den. Just nu känns det som att vi inte vet alls om den får fram värme från bergvärmen eller om den bara går på el.
Min Thermia Villa, tror den är från -04 har hittills(efter ett kompressor byte -18) fungerat tillräckligt bra.
Men nu har den börjat bete sig märkligt, den skickar inte ut någon värme på elementen och den tycks nöjd, säger : inget behov av värmepump.
Men det är lik förbannat kallt i huset.
Inga larm finnes men något som jag tycker det märkligt ut är att Brine ut är 35 grader. Är inte det mycket?
Någon som har någon idé?
Men nu har den börjat bete sig märkligt, den skickar inte ut någon värme på elementen och den tycks nöjd, säger : inget behov av värmepump.
Inga larm finnes men något som jag tycker det märkligt ut är att Brine ut är 35 grader. Är inte det mycket?
Någon som har någon idé?
35 grader är bara ett visat värde och har inget med styrningen att göra (min egen brine ut visar 128 grader och har inte bytt)T Thornvillage skrev:Min Thermia Villa, tror den är från -04 har hittills(efter ett kompressor byte -18) fungerat tillräckligt bra.
Någon som har någon idé?
Lite siffror på framledningen/returen när kompressorn går.Och vad visar integralen.
Här är några bilder som jag tog när den snurrade.V växelventil skrev:
Om du tittar på framledningstemperature/returen bör du ha en diff på runt 7-10 grader och det bör du ha när kompressorn gått cirka 10 minuter.mao så fungerar inte cirkulationen som värdet visar så låt kompressorn gå runt 10 minuter och läs av igen.Tittar du på framledningstemperaturen 44 och inom parentes (48) så har du ett värmebehov så 44 måste komma över 48 som är den beräknade framledningstemperatur.När/om framledningen kommer över 48 kan den räkna hem integralen som ska hamna på 0.Vilken kurva och rum värde kör du på?T Thornvillage skrev:
Just nu har jag ställt upp rum till 25 och kör på kurva 40.
Vanligtvis kör vi på rum 19 vid den här tiden på året men provade 25 i morse för att se om det kunde hjälpa.
Har nu provat att rengöra filtret så får vi se om den vill hoppa igång.
Och än en gång, stort tack för hjälp och guidning.
Vanligtvis kör vi på rum 19 vid den här tiden på året men provade 25 i morse för att se om det kunde hjälpa.
Har nu provat att rengöra filtret så får vi se om den vill hoppa igång.
Och än en gång, stort tack för hjälp och guidning.