2 250 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Värmepumpar teknikutveckling
Skall man använda R600a i typiska effektklasser som en bergvärmepump så blir det väldigt volym suggas som kompressorn måste suga i sig, och då åker både kompressor och rördimensionerna upp fort i storlek.B BSOD skrev:@Bujin
r600 är ju intressant, väldigt låga tryck, borde ju borga för lång hållbarhet. Borde kunna vara intressant i bvp sammanhang, kanske lite svårare att LVVP och LLVP i kallt klimat, men känns som det är ett stort fokus på r290 nu. Såg nån tillverkare på lite större aggregat för södra europa som körde på en blend mellan r290 och r600a, men annars har jag mest sett r600 i kyl/frys.
Men teknisk är det inget som hindrar användning med R600a, man använde R11 för kyla i ventilationsanläggningar i Amerikanska höghusen förr och den har en kokpunkt på 23.77 grader C vid atmosfärstryck och för att få kapacitet där så använde man turbopumpar som kompressor och väldigt stora kondensor och evaporatorytor, ofta i form av tuber som i en ångpanna
Kan man tanka bilen med bensin eller byta flaska på en gasolgrill utan att tända på sig själv eller orsak en mindre eldboll så bör man också kunna hantera en HC-fylld maskin om man följer instruktionerna och vakumsuger.B BSOD skrev:
Att tända en primus omnifuel med bensin vid ett tält är en farligare övning än när dito drivs med campingasol IMHO.
Vinterbensin idag har typ 20-30% butan iblandat - så mycket att det var problem att tanka sist för att det bubblade så mycket och skummade så att fyllstoppet hela tiden aktiverades.
Men kylbranchen håller desperat på att försöka rädda sin existens med påhittade olika nya regler då även bland de certifierade kylnissar både finns de som gör bra jobb och de som borde pyssla med något annat, precis som alla andra yrken - dvs. en påläst DYI kan göra ett bättre jobb än en måndagsexemplar till montör/kylnisse vid en LLVP-installation.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ska vi ta detta i en renodlad värmepump teknikutvecklingstråd? Tycker det är väldigt intressant med kombinationen an kylmedium och olika typer av kompressorer.X xxargs skrev:Skall man använda R600a i typiska effektklasser som en bergvärmepump så blir det väldigt volym suggas som kompressorn måste suga i sig, och då åker både kompressor och rördimensionerna upp fort i storlek.
Men teknisk är det inget som hindrar användning med R600a, man använde R11 för kyla i ventilationsanläggningar i Amerikanska höghusen förr och den har en kokpunkt på 23.77 grader C vid atmosfärstryck och för att få kapacitet där så använde man turbopumpar som kompressor och väldigt stora kondensor och evaporatorytor, ofta i form av tuber som i en ångpanna
Kan man tanka bilen med bensin eller byta flaska på en gasolgrill utan att tända på sig själv eller orsak en mindre eldboll så bör man också kunna hantera en HC-fylld maskin om man följer instruktionerna och vakumsuger.
Att tända en primus omnifuel med bensin vid ett tält är en farligare övning än när dito drivs med campingasol IMHO.
Vinterbensin idag har typ 20-30% butan iblandat - så mycket att det var problem att tanka sist för att det bubblade så mycket och skummade så att fyllstoppet hela tiden aktiverades.
Men kylbranchen håller desperat på att försöka rädda sin existens med påhittade olika nya regler då även bland de certifierade kylnissar både finns de som gör bra jobb och de som borde pyssla med något annat, precis som alla andra yrken - dvs. en påläst DYI kan göra ett bättre jobb än en måndagsexemplar till montör/kylnisse vid en LLVP-installation.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ökat COP med 0.2-0.5 enheter är inte en technology disruption. En förbättring, men inte en disruption.X xxargs skrev:Tvärt om - COP kommer att höjas en smula när man klarat av de första generationer maskiner och lärt sig bygga optimerat för R290 på samma sätt som man optimerat R410A och R32 tidigare och det går mycket väl att designa en LLVP med R290 som klarar riktigt låga temperaturer.
Se på R600a och frysskåp/boxar där många av den kan gå under -30 grader C och det är mindre än 0.3 Bar absoluttryck i evaporatorn. Det är alltså ganska kraftig undertryck gentemot luften i en fryskåps/box evaporatorslingor under drift... Propan har -42 grader C vid atmosfärstryck så de systemen kommer aldrig arbeta med undertryck i värmepumpsdrift. Kort sagt vill man ha riktigt kallt så måste man se till att ha stor slagvolym eller klarar hög arbetstakt med mindre slagvolym i kompressorn för den tänkta (sugna massan gas i) kapaciteten.
Man såg redan på portabla AC när man gick ifrån R410A till R290 runt 2019 - 2020 att COP på dess maskiner ökade med mellan 0.2 till 0.5 enheter i COP gentemot R410A när man fortfarande kunde jämföra snarlika modeller med R410A och R290, och då pratar man inte om något som man lagt krut på att optimera - bara med minsta möjliga ansträngning att byta köldmedel på någon gamla bortglömd och dammig R22-design räckte och det gav förbättring direkt.
Disruption hade man när miniräknarna och persondatorerna kom. Samt när traktorn ersatte hästen. Och när flyget ersatte passagerarbåt över atlanten.
Jag märker att vi definierar technology disruption annorlunda. För mig betyder det en teknologisk förändring som helt förändrar spelreglerna och snabbt fasar ut något annat. Exempelvis när mobiltelefoner med knapptelefoner ersattes av mobiltelefoner med pekskärm. Det som driver på nu är miljötänk och regelverk.A Anders_Nilsson skrev:
Det stämmer att kolväten har använts länge som köldmedier men det finns fortfarande många förbättringar att göra. Jag jobbade med en större frysutrustning med R1270 (propen) för några år sedan och prestandan var imponerande. Kompressorernas isentropiska och volymetriska verkningsgrad kan förbättras ytterligare, tryckfall sänkas, förångare och kondensorer bli effektivare. Har du exempelvis hört tals om superhydrofila och hydrofoba förångarytor eller ytaktiva korrosionsinhibitorer, m.m.? Markvärmepumpar med direktexpansion i borrhålet?
Hur vet du förresten att din gamla NIBE värmepump fungerade perfekt vid försäljningen? Utfördes en prestandamätning på den?
Är det någon som kan starta en ny tråd där vi kan diskutera värmepumpar med naturliga köldmedier så slipper vi parasitera på Nancys tråd?
För länge sedan fanns det VP med direktförångning via kopparrör i mark eller i hålet. Det som var ett problem med det, var att om rören var för långa, oljan följde med ut och inget bra. Har för mig att det även fanns lika för borrhål, även där med långa rör så gick olja med runt. Det skulle då finnas en form av oljelyftare. ( vet inte hur det fungerar ) inget bra. Kopparrören oxiderde, frättes upp av jordsyror och vatten och blev läck på, inget bra. Sen kom miljötänket att ingen köldmedia skulle gå utanför VP. Det som var bra, var att det var R2 och R12 då som fungerade ner till minus 30 C , numera en förbjuden variant, men de bästa i alla lägen och verkligen fungerande. Så vad blir nästa steg R290 Propan.B Bujin skrev:
Med tanke på att alla köldmedel med fluor i sig skall vara borta innan år 2050 i EU så blir man forcerad till att använda HC-köldmedel och/eller med dimetyleter - det gör att alla som nu levererar maskiner med R45x-köldmedel kommer att bli en marginalprodukt som bara gäller några få år innan R290 dominerar helt. Det kommer att göra att service och reparation på dessa typ 10-15 år senare kommer att bli dyrare än vid reparation med R290 maskiner just för att köldmedlen kommer vara marginalprodukt som måste beställas med ofta lång leveranstid och blir dyra per kg.
Det är redan idag besvärligt med några drop-in köldmedel då ingen vill riskera att ha i lager med en nära osäljbar produkt som kanske bara avropas varannan år.
Tex. Ford börja prata om att använda propan i framtidens bil-AC då de menar att med el och hybridbilar så kommer kompressorn vara närmast utesluten drivas med el och också kan arbeta mer effektivt än en standard AC-kompressor i en bil och inte sitta på motorn och därmed få bort en del slangar mm. som har tendens till att läcka och menar att laddningar i den typen av anläggningar kan sättas till under 200 gram fyllning med minst lika bra och bättre prestanda än dagens bil-AC.
(redan en dagens bil i golfklassen ger fullgod kyla vid runt 100 gram isobutan/propanblandning, ja ofta bättre än orginalsoppan R134a i samma maskin - och fråga inte hur jag 'vet' det - att få det att fungera på mindre än 200 gram är inte ens en utmaning utvecklingsmässigt... - många bil-AC med enkla on/off-kompressorer ger i stort sett full kyla tills man närma sig halva fyllningen - det är en avsiktlig reservkapacitet för att det skall fungera minst 5 år och typ 10 år (och då oftast tom av stenskott i kondensorn eller uppkorroderad aluminiumrör/kondensor) innan det behöver fyllas på igen av alla smygläckor som finns i en bil-AC alla rörkopplingar)
---
Blanda polär väska med opolär vätska ger också intressanta effekter som dimetyleter med propylen med effekter som mycket mindre 'glide' än förväntat (som blandning i 80/20 viktmässigt kvot med R1270 + DME ger bara 0,5 grad C i glide till mycket lite trycksänkning) och förmodligen förbättrar teoretiska COP en aning gentemot ren R1270).
Det är redan idag besvärligt med några drop-in köldmedel då ingen vill riskera att ha i lager med en nära osäljbar produkt som kanske bara avropas varannan år.
Tex. Ford börja prata om att använda propan i framtidens bil-AC då de menar att med el och hybridbilar så kommer kompressorn vara närmast utesluten drivas med el och också kan arbeta mer effektivt än en standard AC-kompressor i en bil och inte sitta på motorn och därmed få bort en del slangar mm. som har tendens till att läcka och menar att laddningar i den typen av anläggningar kan sättas till under 200 gram fyllning med minst lika bra och bättre prestanda än dagens bil-AC.
(redan en dagens bil i golfklassen ger fullgod kyla vid runt 100 gram isobutan/propanblandning, ja ofta bättre än orginalsoppan R134a i samma maskin - och fråga inte hur jag 'vet' det - att få det att fungera på mindre än 200 gram är inte ens en utmaning utvecklingsmässigt... - många bil-AC med enkla on/off-kompressorer ger i stort sett full kyla tills man närma sig halva fyllningen - det är en avsiktlig reservkapacitet för att det skall fungera minst 5 år och typ 10 år (och då oftast tom av stenskott i kondensorn eller uppkorroderad aluminiumrör/kondensor) innan det behöver fyllas på igen av alla smygläckor som finns i en bil-AC alla rörkopplingar)
---
Blanda polär väska med opolär vätska ger också intressanta effekter som dimetyleter med propylen med effekter som mycket mindre 'glide' än förväntat (som blandning i 80/20 viktmässigt kvot med R1270 + DME ger bara 0,5 grad C i glide till mycket lite trycksänkning) och förmodligen förbättrar teoretiska COP en aning gentemot ren R1270).
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ska dom börja köra R290 i bilarnas värmepumpar istället för R1234yf?
Ford funderar i dessa tanka, om och när det blir är dock annan sak men om jag tolkar rätt så förbjuds även HFO1234yf till år 2050 och något måste man ha som ersätter - och för bilbruk så är HFO1234yf en skitsoppa termodynamiskt i dom förhållande som gäller bil om man inte har suggasvärmeväxlare med kondensatet i kylkretsen i jämförelse med klassisk R134a - och det har dom inte dom fordon jag sett hittills och därför fungerar de sämre och väldigt dålig när det är riktigt varmt ute.Rabbithole skrev:
Varför det fungerar dålig beror på att den har relativt låg förångningsvärme men själv hög termisk kapacitet, vilket gör att det blir inte mycket kylande vätska kvar i evaporatorn när den kylt sin egna varma kondensat till den temperaturen man vill ha i evaporatorn.
Och HFO1234yf räknas numera som en PFAS-ämne tillsammans med alla HCF och HFO-köldmedel och det skall fasas ut med tiden - sedan ger den dubbel så mycket trifluoracetat (TFA) som R134a vid nedbrytning i atmosfären och när det väl ned-regnat och hamnar i havet så blir det ett 'evighetsämne' med extremt långsam nedbrytning då det är bara det som rörs upp i luften som sjörök och dras upp i atmosfären igen som byts ned vidare av sol och ljus och det är typ 4 kg/år räknat över jordens alla havsytor tillsammans, medans det släpps ut tusentals ton årligen i form av nedbrytningsprodukter av fluorerade köldmedel.
De fluorerade köldmedlen måste bort från användning och senare utsläpp förr eller senare ändå.
Har för mig Id4 har co2 värmepump. Fel av mig : https://naturalrefrigerants.com/vol...om-co2-heat-pump-in-first-electric-suv-coupe/Rabbithole skrev:
Redigerat:
Det har gjorts en hel del studier på läckage från köldmediesystem. En överväldigande majoritet av alla läckageställen är små och har man ett köldmedium med lägre tryck som exempelvis R290 och speciellt R600a blir massflödet från läckagepunkten mycket lägre än med R32. Det gör att risken att man får en explosiv koncentration i luft till liten.DonPablo skrev:
Haha, här kommer tips på värmepumpar för fastighetsägare med behov av lite större värmeeffekter! Se maximal värmefaktor för den större R600a utrustningen som även kan leverera 95 °C varmt vatten. Det är brutalt.
https://www.fenagy.dk/en/chillers-hcp-range
https://www.fenagy.dk/en/heat-pumps-hci-range
Kan tänka mig att det fungerade sådär med kopparrör. Spana in det här!J jonaserik skrev:För länge sedan fanns det VP med direktförångning via kopparrör i mark eller i hålet. Det som var ett problem med det, var att om rören var för långa, oljan följde med ut och inget bra. Har för mig att det även fanns lika för borrhål, även där med långa rör så gick olja med runt. Det skulle då finnas en form av oljelyftare. ( vet inte hur det fungerar ) inget bra. Kopparrören oxiderde, frättes upp av jordsyror och vatten och blev läck på, inget bra. Sen kom miljötänket att ingen köldmedia skulle gå utanför VP. Det som var bra, var att det var R2 och R12 då som fungerade ner till minus 30 C , numera en förbjuden variant, men de bästa i alla lägen och verkligen fungerande. Så vad blir nästa steg R290 Propan.
Angående oljan gäller det att ha tillräcklig hastighet på köldmediet och gärna god löslighet med oljan för att få tillbaka oljan. För R744 transkritiska system kan RENISO C 85 E vara ett bra val.
OK är inte kylgubbe, bara hört vad proffsen talat om i samband med jobb på riktigt gammla VP med direktförångning. Så direktförpngning i rör i mark är kanske inte fel, men vad ska rören vara av då, syrafast rostfritt kanske, lika som dom som är för syrgas på sjukhusen. men därom vet jag inte. Kan bli dyrt då.B Bujin skrev:
Nu börjar det hända saker! I september släpper Thermia sin första markvärmepump med R290. Den har rätt bra prestanda och kan ge en framledningstemperatur upp till 70 °C. Calibra RXT 12 har ett SCOP medelklimat 35 °C på 5,58. Jämför med NIBE S1256-13 som ligger på 5,88.
https://www.thermia.se/varmepumpar/...mpar/calibra-rxt-bergvarmepump-jordvarmepump/
https://www.thermia.se/varmepumpar/...mpar/calibra-rxt-bergvarmepump-jordvarmepump/
Qvantum har uppdaterat produktbladet med ett högre SCOP medelklimat 35 °C (4,4 -> 5,1) för den kommande markvärmepumpen QG. Fyllnadsmängden R290 i denna är riktigt låg. https://www.qvantum.com/wp-content/uploads/2025/09/QG_Produktblad_SV_2509-1.pdf
Klicka här för att svara
