Hej,

Försöker reda ut om min F370 har problem eller fungerar enligt förväntan. Nedan lite grafer under en timme nu på morgonen i Stockholm. Utetemp runt 7C, kåk på 3 våningar, totalt 198kvm.

VP prioriterar värme men stannar framledning på styvt 25C. Vill tro att det hänger samman med att kompressortempen (BT18) inte klarar att gå över 25C (har blockat tillsats). Är det så illa att kompressorn är så klen eller kan det ha andra orsaker att kompressorn vägrar ta tempen över 25C och låta framledning gå mot beräknad temp?

Diagram över temperaturer för kompressor, utomhus, tilluft och frånluft i Stockholms villa, visar svårighet att överstiga 25°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kompressorn drar väl ca 600 w, då producerar den som bäst X 3 dvs 1800 w i värme, och du har nästan 200 m2 att värma upp. Det går inte ihop tyvärr. Men det kan ju också vara något fel på den. Svårt att säga på distans.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Jag har en F470 (Sthlm). När jag tittar på data från i natt med 3-5 graders utetemp och beräknad framledning på typ 31 grader så har eltillsatsen slagit till med jämna mellanrum för att kunna hålla beräknad framledning.
Grafen för BT18.
Graf som visar temperaturförändringar hos kompressorgivaren (BT18) över tid, med fluktuationer mellan 31-50 grader på morgonen.

Det där är om man ska vara krass en elpanna med en liten kompressor så tyvärr, den kommer att dra elpatron om du ska ha varmt

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Du har fått flera bra svar. En F370 är på tok för klen för närmare 200m² hus. Ska ni sedan duscha och diska då orkar inte kompressorn.
Det positiva är att du nu har svart på vitt att den inte är något att ha.
Du skulle kunna ha den kvar till varmvatten och ventilation. Till värme måste du ha något annat, antingen en bättre FLVP eller 2-3 st luftvärmepumpar. Finns även andra värmepumpar som är lämpliga.

Tack för alla svar. Var som jag misstänkte.
Inte värt att leva som en asket så får fundera på vad nästa steg blir.

Mina värden just nu.
+4 utomhus.
Kompressor temp (BT18) 49,2
Avluft (BT21) 3,4 (mest intressanta värdet för att se om kompressorn fungerar)
Men jag har bara 76 kvm att värma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.