Jag är ny innehavare av en fastighet med bergvärme och en NIBE ECS 41 till golvvärmen, och bekantar mig med installationen. Det finns en shuntmotor som reglerar hur mycket varmt vatten som tillförs systemet och hur mycket som recirkuleras. Denna kontrolleras i automatläge av elektroniken i boxen på bilden nedan, till vilken också går tempsensorer på både fram- och återledningsrören:

Närbild av en bergvärmeinstallation med shuntmotor, framlednings- och returledningsgivare, samt inkopplingsdetaljer i en elektronikbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då jag kollade upp hur shunten var ansluten såg jag att manualen angav följande:

Diagram över anslutning av shuntmotor QN25, visar plintar på AA5-X9 där brun tråd öppnar och vit stänger enligt NIBE manualen för ECS 41.
Skapa konto

Det står att öppna (brun) skall sitta på plint 6 och stäng (vit) på plint 4, men det är installerat tvärtom: brun på 4, vit på 6 (se första bilden). Har det någon betydelse att den är omkastad, och i så fall vad skulle i så fall symtomen vara? Jag har följande kurva inställd och den "verkar" funka i "rätt riktning", såtillvida att om jag förskjuter den uppåt med en eller några grader så ökar framledningstemperaturen (enligt analoga termometrar på rören, har dock inte gjort några noggranna observationer ännu):

Digital skärm som visar en värmekurva för golvvärmesystemet, med kurva över framledningstemp i °C och utetemp i °C, samt systeminställningar.
Skapa konto

Fram- och återledningssensorerna är kopplade till rätt plintar enligt manualen (dvs. inte omkastade). Någon som har insikt? Tack för svar.

Johannes

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.